AZ ALKOTÓ SZÁNDÉK DICSÉRETE - Szujó Norbert blogja

A RÉMIRODALOM HAZAI MESTEREI

BLACK AETHER (2016, Tomasics József) #2 (2016/2)

2016. július 21. - Szujó Norbert

 A THE BLACK AETHER internetes hírportál (Tomasics József főszerkesztő és a köréje gyűlt lelkes alkotói, szervezői kör kemény munkájával) nem kevesebbre vállalkozott, mint Howard Phillips Lovecraft író munkásságának, emlékének ápolása és az általa, valamint kortársai, követői által képviselt irodalmi stílus, a "weird fiction" hazai befogadókkal való megismertetése. A nemes küldetés végrehajtására számos erőforrást mozgósított a honlap szerkesztősége: míg magán az oldalon hírek és ajánlók, ismeretterjesztő cikkek és interjúk olvashatóak, addig a havi rendszerességgel leközölt podcast (rádióadás) keretein belül a Lovecraft-rajongó, ám a kultúra számos más területén is járatos vendégek érdekfeszítő beszélgetését hallgathatjuk meg.
Mindemellett Tomasics József munkásságának egy (nem elhanyagolható) másik célja: hazai (amatőr) alkotók inspirálása és motiválása. Ennek legfontosabb eszközei a BLACK AETHER nyomtatott magazin és "kis testvére", a MICRO AETHER elektronikus antológia.

A BLACK AETHER egy negyedévente, kis példányszámban megjelenő, kizárólag internetes megrendelés útján beszerezhető, nyomtatott irodalmi folyóirat, fanzin. Aki rendszeresen követi a blogot, az jól tudja, hogy a lap elérkezett a második számához. AZ ELSŐRŐL ITT ÍRTAM.

A magazin első száma a maga (nyilván nem túl széles, de annál masszívabb) befogadói körében győzelmet aratott: nem csak elfogyott minden kiadott példány, de az újranyomásra is igény mutatkozott (jelen pillanatban ez már a második számra is igaz). Ezért nem is lehettek nagy igényeink a folytatással kapcsolatban, a nyitánynál hozott színvonalat azonban tartani kell.

Az első szám mérlege ez volt:
Hét novella, hét írótól, hét illusztrációval, valamint egy nagyszerű képregény és egy zseniális borító.

ba2cov.pngEzzel szemben a második szám tizenhét (!) irodalmi művet tartalmaz, köztük (újdonságként) három verset, a novellákat egyenként, valamint a rövid lírai blokkot egyben illusztráló, nagyszerű rajzokkal. Képregény ezúttal nincs (remélem, hamar sikerül megegyezni Eron Costa illusztrátorral a RIO NEGRO folytatásával kapcsolatban!), cserébe a címlaptól garantáltan leesik az állad. A változás azonban nem csak mennyiségi.

Mindenek előtt azonban lássuk, milyen kézbe venni a kiadványt! Ezúttal is a postás(néni) hozza a magazint, természetesen gondosan zárt, buborékos borítékban. A csomagból kiemelve azonnal szembetűnik a legújabb lapszám gyönyörű borítója, amely Juhász Ernő munkája. Egyszerűen fenomenális! Tökéletesen megteremti az alaphangulatot és csak hab a tortán, hogy tematikailag is harmonizál több novellával is. A laikusok számára hátborzongató élmény lehet a megszemlélése, hát még azoknak, akik "ismerősként" üdvözlik a fehér csuklyás emberalakok felé tornyosuló szörnyszülöttet.
A magazin "vizuális oldalára" belül sem lehet panasz. Ezúttal is tehetséges rajzolók munkái színesítik az egyébként (a hagyományokhoz híven) fekete-fehér oldalakat. Az irodalmi műveket Vígh Dávid, Baukó Dániel, Kiss Kata, László Márk, a már említett Juhász Ernő, Gracza Balázs és Erdélyi Gábor Gabo képei illusztrálják.
A kiadvány lapminősége jó, a borító minősége pazar. A magazin ára postaköltséggel együtt sincs 1000 Ft.

Természetesen a lényeg ismét a fikciós művekben rejlik - ezekből tizennégy novella és három vers. Az első számhoz viszonyítva a művek stílusa meglepően széles skálán mozog. Bár az alapot ismét a klasszikus rémirodalom jelentette, a "laikusoknak" sem kell kirekesztve érezniük magukat. Amellett, hogy számos eredeti ötletet tartalmazó mű került a válogatásba, némelyik írás hangnemét, előadásmódját tekintve is jelentős mértékben elüt a etalonként kezelt fantasztikus irodalmi hagyományoktól. Azért a lovecrafti utalások sem maradnak el: két mű konkrétan megidézi az író által kitalált egyik jól felismerhető monstrumot; más művek szellemiségükben igyekeznek felnőni a "kozmikus horrorhoz".
Ismét amatőr és már befutott írók vegyesen szerepelnek az alkotógárdában ez azonban ezúttal sem jelent színvonalbeli hullámzást, sőt. A BLACK AETHER immár egy olyan irodalmi és kulturális színvonalat képvisel, amire joggal lehet büszke mindenki, aki valamilyen formában részt vesz a vállalkozásban.ba2bauko.png

A novellák sorát Bacsai Gábor HALSZAG, VILLÁMOK ÉS ALVÓ ISTENEK című írása nyitja meg, amely kapásból egy az első számban olvasottaktól, hangnemében és stílusában eltérő munka: konkrétan paródia, amely Lovecraft mitológiájának több elemét felhasználva állít görbe tükröt a hagyományos (asztali) szerepjáték-kultúra elé. Benne is van minden "kötelező mesélői fordulat", az ismeretlen helyen ébredéstől, a fogadói találkozáson (nem is egyszer!) át, egészen a "kezdő csomag" beszerzéséig. A novella egy sorozat első része, azaz nincs zárt vége. A történet helyszíne egy legendás lovecrafti helyszínre rímel, ám a többszörösen összetett meseszövésben még rengeteg lehetőség van. Remélem, újabb és újabb világokba is elkalandozhatunk a tényleg eredeti és vicces történet során.

A Britpopper művésznevű író, blogger A LABIRINTUS című munkája szín-tiszta lovecraftiánus rémtörténet, a magazin "hagyományőrző" szerepét támogatja. Meglepetés tehát nem ér minket, a feszültség azonban állandó: Lovecraft elbeszélői stílusában (több más sajátosságával együtt) az a zseniális, hogy a legalapvetőbb emberi félelmeket célozza meg, ebből kifolyólag pedig több történet is felhúzható azonos vázra, azonos hatásfokkal. A LABIRINTUSban megint egy vakmerő kutatócsoport megy "túl messzire" egy rejtély nyomában, megint szembetalálják magukat a "legősibb félelemmel", az elbeszélőn eluralkodó pánik pedig ismét közléskényszerbe torkollik (vesd össze a "mászkálós" - nem a hálószobai! - "found footage" horrorfilmekkel és az azokon élősködő "parareality-k" sokaságával!) és mi megint jól szórakozunk!

Cotter Blackstone, azaz Schubert István író, cikkíró, filmes - novellái leginkább saját oldalán olvashatóak, cikkeket publikált a GALAKTIKA magazinba és a legutóbbi AZILUMba is. Fikciós stílusát tekintve (saját bevallása szerint) a grimdark egyetlen hazai képviselője. A grimdark nem zsáner, hanem elbeszélői stílus - jellemzői a sötét tónus, a realizmus (amely gyakran explicitásban nyilvánul meg), valamint a jellemek árnyalt, a "jó" és a "rossz" fiktív kategóriáitól teljes mértékben idegen (azaz valószerű) ábrázolása. Talán épp' ezért, címszereplő hőse, A MEZŐŐR gyarló, egyszerű, kissé aljas, kissé taszító, lényegében átlagos karakter, aki munkája során szembe találja magát egy brutális, démonidéző szekta kegyetlen szeánszával. A novellára jellemző a realista jellemábrázolás és a zsigeri erőszak - nem egészen a klasszikus vonalat képviseli, rendkívül érdekes darabja a válogatásnak. Mindazon által egy sorozat (illetve egy terjedelme miatt szétvágott mű) első darabja, a kiteljesedésére még várni kell.

HA FELJŐNEK A CSILLAGOK címmel Fagyal Béla hamisítatlan, klasszikus rémtörténetet írt, modern környezetbe helyezve. A kettős elbeszélés egy repülőgépen, valós időben, illetve az egyik utas múltjában játszódik. A Poe-i, lovecrafti rémmese a naplószerűen megírt visszaemlékezésekből bontakozik ki, majd a jelenig ível. Az alapötlet nagyon jó, a megvalósítás kellően izgalmas és hátborzongató. Egyszerű, de nagyszerű - jó novella.

Katkó György EGY CSILLAG HALÁLA című allegorikus művében egy haldokló csillag (majd a pusztulását szemlélő "kisebbek") szemszögéből mutat be egy rettenetes kozmikus fenyegetést, amely minden képzeletet felülmúló pusztítást végez csillagrendszerről csillagrendszerre járva. Ha jól értelmezem (és nem valami lovecrafti giga-monstrumról van szó), akkor ez a borzalmas "ragadozó" a világűrbe kirajzó emberi civilizáció. Ha tévedek, akkor is az elvontság és a kozmikus lépték a novella legnagyobb erénye.

Kökény Pál már az előző számban bemutatkozott EGY NAP A TENGERNÉL című, a Chtulhu-mítoszt megidéző írásával. Akkor nem értettem, de mostanra teljesen világos, hogy a mondatkezdő betűk kis alakban írása az alkotó művészi koncepciójának része. A LA MER (szeretem kiemelni a fontosabb neveket, címeket, de helyesen la mer - kis betűvel) egy furcsa (weird!) szerelmi történet rövid krónikája. Történetmesélésben a sejtetés, a benyomáskeltés eszközét használja, hangulata kissé komor, melankolikus. Fontosabb azonban, hogy gyakorlatilag nem egyszerű novella, hanem prózai költemény - egyedi, hihetetlenül impresszív alkotás.ba2juhasz.png

Tomasics József éleslátásának hála a BLACK AETHER alkotói körébe olyan tehetséges alkotók is bekerülhetnek, akiknek a látásmódja talán különbözik a Lovecraft-rajongók nagy átlagáétól, ugyanakkor kreatív fantáziájuk révén mégis gazdagíthatják a magazin felhozatalát. Az első számban is akad egy mű (A PRÉSHÁZBAN Veres Attilától), amely, ha nem is hozta a Lovecraft által képviselt irodalmi stílus esszenciáját, egészen más szempontból mégis a mezőny fölé magasodott. Ugyanezen elv alapján bizony ki merem jelenteni, hogy a második szám egyik legjobb alkotása a LEBBENCS-CHTULHU Komor Zoltán tollából. Nem klasszikus rémirodalom és a legkisebb mértékben sem lovecraftiánus horror, a címben említett "nagy öreg" sem jelenik meg a műben, egy másik (persze ilyen nincs) ponyva-magazinban akár LEBBENCS-GODZILLA címen is megjelenhetne a mű. Az író nevéhez groteszk, szatirikus, abszurd írások egész sora fűződik - tessék csak ellátogatni a blogjára! A LEBBENCS-CHTULHU abszurd falusi ballada, képtelen képekben, őrületes sorokban elmesélve. Az én szememben mestermű.

Lir Morlan (szintén tiszteletét tette az első számban A SÁRGA ÁRNY című alkotásával) neve számomra nem volt ismerős eddig és most is csak viszonylag aktív honlapokon és facebook-oldalán találkoztam munkáival, de ha bárki azt mondja nekem, hogy egy többkötetes íróról van szó, hát készséggel elhiszem. A második BLACK AETHERben szereplő AZ IDŐTLEN HÍRNÖK profi munka. Igaz, ponyva, de ki várna mást? Noir-alaphelyzetből indulunk, majd egy kis misztikus nyomozgatás következik, a szimpatikus (és jól megírt) karakterek sorsa pedig végül sajnálatos módon (?) lovecrafti horrorba torkollik. Kiváló, izgalmas novella.

Orosz István ABLAK AZ ÖTÖDIKEN című írása rövid, tömör, csattanós - az író mindent kihozott belőle, amit csak lehetett. A játék a naplóbejegyzések datálásával nagyszerű ötlet. Végül nem tudjuk meg, hogy tényleg valami természetfölötti áll a háttérben vagy "csak" a narrátor őrülete - de nem is akarjuk megtudni, ami önmagában nem egyszerű írói kihívás: lezárni, ezzel együtt nyitva hagyni egy művet. Istvánnak sikerült, nem hiszem, hogy mást el akart érni.ba2erdelyi.png

Innentől pár olyan novella következik a magazinban, amelyek nem mutatnak magasztos művészi célokat, nem akarják új szemszögből bemutatni a klasszikus motívumokat  és Lovecraft mitológiájába se kapaszkodnak tíz körömmel. Céljuk egész egyszerűen a szín-tiszta borzongatás, meghökkentés - minden hibájukkal együtt is szín-tiszta "weird fiction" művek.

A sort Prágai Benedek nyitja A SZIGETtel. Főhősei túrázás közben akadnak egy "korábban ott sem volt"-barlangnyílásra, amely a kísérteties sziget belsejébe vezet. Elkerülhetetlen sorsuk azért drámai, mert átlag emberek, elméjüket nem foltozzák sötét gondolatok, nem hajtja őket abnormális kíváncsiság, nem "igazi lovecrafti hősök". A természet(fölötti) azonban nekik sem kegyelmez - a sziget belsejének leírása hátborzongató.

Ronil Caine profi író, bár a GALAKTIKA Start-sorozatába mint kezdő író került be, azért nem minden tapasztalat nélkül juthatott el első regényéhez (LILIAN). A CSAPDA című írása erősen rímel az előzőekben kitárgyalt A SZIGETre - ezúttal egyetlen túrázó akad rá egy titokzatos ajtóra. Ahogyan az várható, a "csapda bezárul", a novella pedig innentől a közelgő végzet hatására az elbeszélőben egyre csak növekvő rémület tüneteinek hatásos leírása. Nem több, de nem is kevesebb. Ha GALAKTIKA nem is fizetne érte (mert nem sci-fi, azért!), a BLACK AETHERben mindig szívesen olvasnék ilyeneket.

VEGETÁCIÓ című munkájában Varga István megmagyarázhatatlan eltűnések nyomába ered. Tudós karaktere nem túl meggyőző magyarázatot ad a jelenségre, főhősünk azonban nem hisz neki, hiszen szemtanúja volt az egyik incidensnek. István novellája jó érzékkel vált át "gyenge sci-fiből", hamisítatlan "weird"-be - mindez ügyesen beleillesztve egy (elmegyógyintézetben játszódó) keretbe. A monstrum szerepkörébe helyezett "természeti jelenség" leírása igen félelmetes.  Bár nem forradalmi mű, azért hozza a klasszikus horror esszenciáját. És nem csak azért, mert László Márk kísérőrajzán Lovecraft ül egy gumiszobában.

Craz, amennyire tudom, amatőr írói közösségek oszlopos tagja. SELLŐ című írásában egy generációkon átívelő átváltozás-megújhodás történetét meséli el, a tiszavirágzással, mint különleges, emelkedett atmoszférájú természeti jelenséggel párhuzamot vonva. Ahogyan haladunk előre az időben, a novella szövegezése is modernebb stílusra vált. Rövid, de hatásos történet.

Vidra Gyula (az online magazin társszerkesztője) egy nagyon érdekes novellával jelentkezik: egyrészt valamelyest Lovecraft álomutazásai jutnak róla eszembe, másrészt nagyon személyes hangvételű. Sorait olvasva elhiszem, hogy az író valóban szereti a macskákat és azt is, hogy A LEVÉL EGY MACSKÁRÓLban valóban saját álmát írta meg. Jómagam, mint a földi evolúció minden formájának tisztelője csodálattal adózom e pompás ragadozóknak, de "inkább kutyás" vagyok, ha szabad ezt mondanom. A narrátor fájdalmát azonban tökéletesen átéreztem - Vidra Gyula döbbenetes "álomszínterei" és explicit lidércnyomásai lehengerlőek.

Modortalanul a végére hagytam Vasas Marianna három írását, azonban okom volt rá. Ezek ugyanis versek, azaz a BLACK AETHER lapjain egy korábban nem szereplő művészeti ág képviselői. A líra nem lehet közömbös a művelt ember számára, én azonban kevesebb tapasztalattal rendelkezem ezen a téren. Marianna három verse (OLYAN MÁS MA, ELVONT VERS, EGÉSZ(S)ÉGRECEPTegytől egyig szép, erős képeket tartalmazó, ötletes nyelvezetű, finom ritmusú, (amennyire meg tudom állapítani) modernebb stílust képviselő, elragadó mű.  Nem üt el a novellák stílusától - a lírai blokk érdekes színfoltja a magazinnak.

A fentiekből remélem kiderült, hogy a BLACK AETHER legnagyobb erénye már nem a puszta létezése. Nem csak tematikája, de sokszínűsége és a leközölt tartalom színvonala okán is egyedülálló a hazai irodalmi színtéren. Remélem, még sokáig olvashatjuk ezt a nagyszerű magazint!

Ha híreket, érdekességeket olvasnál H. P. Lovecraft munkásságáról vagy érdekelnek a magazinnal kapcsolatos fejlemények, látogass el a THE BLACK AETHER HONLAPjára!
Ha megrendelnéd a magazint, kérdésed, észrevételed van, vagy az egyik alkotóval szeretnéd felvenni a kapcsolatot, akkor bátran írj az INFO@THEBLACKAETHER.COM címe, vagy csatlakozz a híroldal FACEBOOK OLDALÁHOZ!

BLACK AETHER #2 és MICRO AETHER témájú cikkek a DICE AND SORCERY oldalán.

MICRO AETHER (2016, Tomasics József) #1 (2016/1)

2016. júniusában jelent meg a MICRO AETHER elektronikus antológia (szintén a THE BLACK AETHER gondozásában), amely a nyomtatott magazin feladatkörét mintegy kiegészítve, az amatőr írók inspirálására, valamint a közönség egyszeri szórakoztatására tesz kísérletet. Tomasics József minden hónapban felhívást tesz közzé honlapján, melyben alkotni vágyó önkénteseket toboroz. A feladat: ezer szónál (másfél oldal) nem hosszabb irodalmi művek írása. Közös nevezőként a pályázatra készült műveknek legalább utalás szintjén kapcsolódnia kell H. P. Lovecraft három megnevezett műve közül legalább egyhez - ebben a hónapban az AZATHOTH, a FROM BEYOND és a THE SHADOW OUT O TIME (Azathoth, Onnan túlról és Árnyék az időn túlról) című kiváló irodalmi művek voltak terítéken.
Ilyen módon a júniusi MICRO AETHERbe kilenc novella került, köztük jómagam, A GÉP A PADLÁSSZOBÁBAN című írása.

A számos formátumban elérhető kötetben szereplő művek egytől egyig egyedi látásmódú, fantáziadús alkotások. Több író is az "álomutazást" választotta az elbeszélés vezérfonalául; Lovecraft AZATHOTH című töredékéről általában misztikus, spirituális színezetű, emelkedett hangnemben emlékeznek meg; a FROM BEYOND novellát érdekes módon ketten is (köztük jómagam) gyermekkori élményként adaptáltuk; az Árnyék az időn túlról történetéhez óvatosan nyúltak az írók. Alapvetően mindenkinek (saját művemet nem vizsgáltam, nem érdekes) sikerült esszenciális, lovecrafti "weird fiction"-t alkotnia; Veres Attila EZER-FOG c. alkotása egyedisége okán kiugrik a mezőnyből, a legjobb, legmeghökkentőbb lezárást talán Matolcs Gyulának sikerült produkálnia az ÉRZÉKELHETETLENben.

Összességében a MICRO AETHER érdekes színfoltja a magyar amatőr irodalmi színtérnek - első sorban a kezdő íróknak jelent gyakorlási, fejlődési lehetőséget. Egyedi, érdekes, szórakoztató olvasmány

A MICRO AETHER (Júniusi száma) INNEN LETÖLTHETŐ.

BLACK AETHER cím
A szokatlan és hátborzongató történetek magazinja alcím
2016  első megjelenés éve
Tomasics József kiadó
#2 (2016/2) adott szám (adott évben)
148 old., ff., füzet forma
650 (+260 p.k.) Ft ár
www.theblackaether.com
info@theblackaether.com info / kapcsolat
2498-5236 ISSN

MICRO AETHER cím
2016 első megjelenés éve
THE BLACK AETHER közreadó
#1 (2016/1) adott szám (adott évben)
21 old., csak szöveges, e-kiadvány (több formátumban) forma
ingyenes ár
www.theblackaether.com
info@theblackaether.com info / kalcsolat
LETÖLTÉSI LINK

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://randomkult.blog.hu/api/trackback/id/tr898877750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.