AZ ALKOTÓ SZÁNDÉK DICSÉRETE - Szujó Norbert blogja

RANDOMKULT

A FANTÁZIA (B)IRODALMA

Fantázia Birodalma - FRPG-közösség

2016. október 18. - Szujó Norbert

Kevesen tudják rólam, hogy régebben játszottam (hagyományos, asztali) szerepjátékokkal. Soha sem voltam mestere a dolognak és versenyekre sem jártunk - egy laikusokat sem kizáró, baráti társaság tagjakén vettem részt a kalandozásokban. Legemlékezetesebb karakterem egy tűzvarázsló volt (M.A.G.U.S. rendszerben) és néhányszor (igen unalmasan) meséltem is. Megismerkedtem a M.A.G.U.S., a Cyberpunk, a D&D rendszerekkel, de érdeklődésem eddig tartott. Felnőttünk, szétszéledtünk.
Amikor (nem sokkal később, igazi barátok hiányában) az online kulturális közösségek, fórumok iránt kezdtem érdeklődni, tagja lettem egy BABYLON 5 rajongói körnek és játszottunk egy - az említett, akkoriban már nem futó, de igen népszerű sci-fi filmsorozat világában játszódó - FRPG-t. Bár az eredeti filmből egyértelműen kiderült, hogy az ötödik volt az utolsó Babylon-állomás, mi mégis életre hívtuk és karaktereinkkel belaktuk a BABYLON 6-ot. Én - tisztán emlékszem - Alen voltam, az Alfa Kentauri nagykövete.
Minden jónak vége szakad egyszer és idővel olyan messzire eltávolodtam a szerepjáték minden formájától, hogy nem is gondoltam volna, hogy valaha visszatérek a fórum alapú szerepjátékok fantasztikus világába.

Az FRPG, azaz fórumos szerepjáték egy különleges játékstílus, amely ezer szállal kötődik "ősatyjához", a hagyományos (ceruzás-papíros) kalandjátékhoz, ugyanakkor, eredetét tekintve (akármennyire is hihetetlen) az online kalandozós játékok (így a MUD, azaz több résztvevős játékterű, illetve az MMO, azaz masszívan többjátékos, online szerepjátékok) testvére - egy népes család, a "play by post", azaz bejegyzés alapú, szöveges szerepjátékok egy fajtája.
Régebben nagy népszerűségnek örvendett kis hazánkban, de (állítólag) népszerűsége megkopott és ezért (állítólag) a számítógépes játékok a felelősek. Az igazság azonban (most én állítom) ennél árnyaltabb lehet: szerintem az FRPG már nem csak színes, bámulatos, digitális verziójához, de a hagyományos, vagy akár a kártyás-figurás asztali kalandjátékokhoz képest is inkább egy egyszerűbb szórakozást nyújtó, online időtöltés, egyfajta hóbórt, ami inkább komolyabb hobbik mellett, mintsem akként működőképes.
Ám, mint látni fogjuk, nem alábecsülendő a jelenlegi, hazai FRPG-közösség nagysága és aktivitása, a játékstílusnak pedig van néhány figyelemreméltó sajátossága.

rpg.jpg

Előbb nézzük meg, mi is tulajdonképpen az FRPG - persze, csak nagy vonalakban! Az FRPG-t (hiszen társasjáték) minimum kettő, de általában több játékos viszi. A játékosok karaktereket irányítanak, amik a játék világában a játékost képviselő "avatarok", a történet szereplői - akár egy film esetében, a játékosok tehát színészek, akik a történet szereplőit alakítják. Cselekedeteik, döntéseik határozzák meg a játék menetét, a történet további alakulását.
A játék során a kommunikáció írásban történik, az egyik játékos leírja, mit cselekszik a karaktere, ezzel új szituációt teremt, amire a többi játékos reagál. Érdekesebb a játék, ha a történetet egy "mesélő", "játék- vagy kalandmester" irányítja. Így a karaktereknek a mesélő által teremtett helyzetre kell reagálniuk. Ezen a ponton az FRPG már nagyon hasonlít hagyományos, kockagurítós társára.
Ha már a kockagurítás szóba került: mint minden játéknak, az FRPG-nek is vannak szabályai. A szabályokat előzetesen a játékosok (és a kalandmester) megvitatják és elfogadják. Egy fórumos szerepjáték lehet nyitott szabályzatú, csak alapvető elveket meghatározó rendszerrel, de lehet (szintén hagyományos "felmenőihez" igazodva) összetett szabályzatú. Ma már használható beépített kockagurító program és nem ritka, hogy a karaktereknek számértékkel ellátott tulajdonságai vannak. Alapvetően azonban az FRPG-k, épp a szöveges kommunikációra alapuló mechanizmusuk miatt, általában kevés szabályt használnak, amik inkább a játékosok magatartását szabályozzák, egyfajta etikai kódexet felállítva (nem mozgatom más karakterét, nem ölöm meg egy két mondatos hozzászólásban a főellenséget, stb.).
Érdekessége még az FRPG-knek, hogy más, többszereplős játékokkal szemben, a fórumos szerepjátékok elvileg nem követelik meg a játékosok egyidejű jelenlétét. Mivel a kommunikáció egymás után tett hozzászólásokkal folyik, igény szerint akár hosszabb ideig is szünetelhet a játékmenet. Ez megkönnyíti azok dolgát, akik esetleg iskola, munka, család, egyéb elfoglaltságok mellett játszanának. Érdekes azonban, hogy ezen a téren is megfigyelhető egy tendencia, amikor is az FRPG hasonlítani kezd a papír alapú szerepjátékokhoz: történetesen igény támadhat "real time" játékalkalmakra. A játékosok egy előre megbeszélt időpontban lépnek be a fórumra, ténylegesen egy időben és virtuálisan azonos térben is játszanak.
Nem csoda, ha kialakult egy olyan vélemény az FRPG-kről, hogy "azok játsszák, akiknek valamiért nincs lehetőségük hagyományos vagy akár számítógépes szerepjátékokkal játszani". Nem ritka, hogy az FRPG már ismert és népszerű szerepjátékok világát, vagy akár teljes vagy részleges rendszerét veszi át.

Néhány szó még a világokról. A játék mindig egy fiktív játéktéren, sokszor egy jól körülhatárolt világban, univerzumban játszódik. Az univerzumok két félék lehetnek: beszélhetünk eredeti valamint adaptált univerzumokról.
Eredeti a játék világa, ha a mesélő, a játékosok (ritkábban egy kívülálló, kreatív elme) találta ki, írta körül és határozta meg. Ezt szó szerint úgy kell érteni, hogy valaki leül és leírja, kitalálja, hogy egy kalandos történet milyen fantasztikus színtereken, milyen környezetben játszódhatna. Előbb születik meg a világ, mint a történet - ez regényírásnál talán nem előnyös, ám a játékterek megalkotásánál gyakori módszer. Jobbik eset, ha világ és történet egyszerre születik meg.
A játék világa azonban sok esetben adaptált. Ez azért van, mert a játékosok szeretnek egy már népszerű univerzum díszletei között mozogni, részesei akarnak lenni a nagyszabású történetnek, kedvenc regényük, filmjük, vagy képregényük (stb.) szereplőinek bőrébe bújnának, vagy találkoznának velük.
Gyakori, hogy az FRPG-k filmek, számítógépes játékok, filmsorozatok, animék világát veszik át. Sokkalta gyakoribb a vizuális médiumokhoz való kapcsolódás, mint irodalmi művek feldolgozása. Az ilyen, adaptált játékok szükségszerűen átvesznek ezt-azt a forrásművekből, így felmerülhetnek szerzői jogi kérdések. Ráadásul a játékosok illusztrációkkal, képi vagy videós elemekkel díszíthetik szövegeiket, amiket szintén a forrásművekből szednek ki.
Így aztán az FRPG nem csak hagyományos, vagy számítógépes társaikhoz viszonyítva, de minden szórakoztató médiumhoz viszonyítva is megragadni kényszerül a "fan-made", rajongói szférában, pedig kihasználatlan lehetőségek rejlenek benne.

Amikor a játékosok egymás reakcióira ("reag") válaszolnak, akkor általában nem néhány egyszerű mondattal teszik azt. Hogy minél jobban uralkodjanak egy-egy szituáció felett, hosszas leírásokban ecsetelik mit és miért tesz karakterük. "Gyengeségeiket" nem csak a játékostársak, de a mesélő is kihasználhatja. Nem versengenek egymással, de ahhoz, hogy a játék minél izgalmasabb és fordulatosabb legyen, minden résztvevőnek egyformán aktívan ki kell vennie a részét a történetmesélésből. A játékosok (és különösen a játékmester) az egymásnak adott válaszaik megírásánál, felhasználják olvasmányélményeik során szerzett tapasztalataikat: akarva-akaratlanul is elsajátítják a történetvezetés alapvető módszereit. Ettől Ők még nem lesznek írók, hozzászólásaik pedig nem lesznek irodalmi alkotások, de a játék során részt vesznek egy önfejlesztő, közösségi alkotói folyamatban. Igazi kreatív hobbi tehát az FRPG, közösség-teremtő ereje folytán nem lebecsülendő, ha éppen valaki a fantasztikus irodalomtól sem távoli kultúr-köröket keres.

Lássuk, hogyan is állunk idehaza FRPG téren. Az FRPG.HU oldal jelenleg a hazai fórumos szerepjátékokkal kapcsolatos infók gyűjtőhelye - bár tanulmányok, cikkek nem jelennek már meg a témában (archív anyagaik felbecsülhetetlenek!), az oldal adminisztrátorai mai napig figyelik az aktuális eseményeket. A alább idézett statisztikai adatok KIZÁRÓLAGOSAN AZ FRPG.HU OLDAL MUNKATÁRSAINAK ÁLDOZATOS MUNKÁJÁT DICSÉRIK - SEMMIT SEM TETTEM HOZZÁ VAGY VETTEM EL BELŐLÜK (az adatok a bejegyzés megjelenése napján már jó eséllyel mások).
Huszonhat aktív oldalt emelnek ki (technikai felkészültségük, népszerűségük és adminisztrátoraik profizmusa alapján), de teljes adatbázisuk 662 (!) oldalt figyel. Ez alapján a tegnapi (október 17.-i) napon 597 hozzászólás érkezett az összes vizsgált oldalon, ebből 181 a két legaktívabb oldalon. Az elmúlt öt napban (október 18.-i adatok alapján) 384 hozzászólás született a legaktívabb, 315, valamint 188 a második és harmadik helyezett fórumokban és 95 a FANTÁZIA BIRODALMA játékterein. Döbbenetes számok - a hazai FRPG-élet nem csak pezsgő, aktív, de folyamatos kommunikáció zajlik a résztvevők között egy érdekes játék keretein belül. Esélyem sincs, hogy akár csak felületes képet mutassak a magyar fórumos szerepjátékok sokszínűségéről: ezidáig egy oldallal ismerkedtem meg.

fabi.png

A FANTÁZIA BIRODALMA különlegessége, hogy nem egyetlen játéktér, hanem egy FRPG-gyűjtemény. A felhasználók nem csak a már meglévő játékok (világok) közül választhatnak, hanem új játéktereket is nyithatnak valamint ötleteket vethetnek fel (abban az eseten, ha nincs idejük a megvalósításra, de hátha másnak kedve támad rá). Én magam három játékban veszek részt, ezeket jobban ismerem, ezért ezek bemutatásával kezdem. A FANTÁZIA BIRODALMA adminisztrátorai (Aria és Ben) állnak minden érdeklődő és újonc szíves rendelkezésére.
Az egyik játék, amiben részt veszek (és amiért az oldalra látogattam először), a DELTA GREEN - CTHULHU HÍVÁSA, egy kisebb játéktér. Adaptáció: forrása H. P. Lovecraft író munkássága és az azt (illetve a klasszikus CALL OF CTHULHU RPG-t) alapul vevő szerepjáték. Syr kalandmester játéka az eredeti szerepjátéknak csak világát, témáját és hangulatát veszi át, a rendszerét nem. A történet a játékosok döntései, valamint "mesélői teljhatalom" kettőse szerint bonyolódik. Még nem lendült be igazán, de ha minden jól megy egy X-aktákra, True Detective-re hajazó, misztikus, természetfölötti, nyomozós thriller lesz. Karakterem, Hector Schwertschmied az FBI profilozója, egy bevetése során került kapcsolatba a "lovecrafti borzalmakkal".
Mielőtt a DELTA GREEN játékosaihoz csatlakoztam volna, azonnal szemet szúrt egy játéktér, ami egy számomra nagyon kedves környezetben, a STARGATE SG-1 filmsorozat világában játszódik. Ben adminisztrátor meséjében a CSK-7 (a csillagkapun keresztül idegen világokba látogató katonai osztagok egyike), egy különös bolygóra látogat, ahol a felszínt csaknem teljesen elpusztította a Goa'uldnak nevezett ősi ellenség. A felszín alatt azonban egy egész városállam rejtezik, ahol a csapat tagjai megismerkednek egy idegen férfival, K'tauval - azaz velem. A játék, akárcsak az alapjául szolgáló sorozat, scifi-kaland, elveszett civilizációkkal, különös társadalmakkal, némi harccal.
Northside eredeti ötletén alapuló világa gyakorlatilag az én kérésemre született újjá egy korábban elhalt próbálkozásból. A THIS WAR NEVER ENDS egy rengeteg lehetőséget rejtő, "swifti vízió". Az egész bolygón (amennyire ismert) egyetlen szigetnyi szárazföld található, amelyen két állam osztozik, amelyek folyamatos háborúban állnak egymással. Mindkét állam kommunista diktatúra! A háború felemészti a sziget erőforrásait, az emberek többsége nyomorban, az államvezetés persze jólétben él. A rendkívül zord időjárás és a háború mellett, a folyamatos kizsákmányolás, árulás és besúgás is tizedeli a jóravaló elvtárak sorait. Cifrázza a helyzetet, hogy vannak különleges, természetfölötti képességekkel megáldott emberek, akikről mindkét harcoló fél másként vélekedik. És ott a titokzatos Ellenállás, amely mindkét nagyhatalom megdöntésére törekszik. Karakterem, Swiridov Wlexej, túlélő típus, éppen az állam pribékje, aztán majd ki tudja. Egyelőre nehezen veszem fel a játék ritmusát, de igyekszem felnőni a feladathoz.

Mivel nem tudok róluk sokat, csak dióhéjban jellemezném a többi játékot:

A kisebb játékterek között van még két STAR WARS és egy a MASS EFFECT világában játszódó kaland. Előbbieket nem kell különösebben körülírni: a forrásművekhez hasonlóan űr-fantasy, jedi lovagok, fénykardok, űrlények. A MASS EFFECT egy igen népszerű sci-fi/kaland stílusú, számítógépes akció-szerepjáték, rendkívül összetett világgal, űroperákat idéző történettel. Az alapján készült FRPG izgalmas kaland lehet a tudományos-fantasztikum kedvelőinek. A STARBOUND egy keleti videójáték világában játszódik, amit azonban én nem ismerek.
A HOLTAK HAJNALA csak címében idézi meg a horror-klasszikust, valójában inkább a modernebb horror-játékokon alapuló, posztapokaliptikus kaland, zombikkal és azok veszedelmesebb, mutáns fajtáival a "főszerepben".
A FEAR OF THE DARK pedig az Underworld filmsorozat és a Vampire szerepjáték kedvelőinek okozhat kellemes perceket: vámpírok, vérfarkasok minden mennyiségben egy dark-fantasy történetben.
A CHRONICLES OF FIRE, amennyire beleolvastam (bár vannak benne orkok, megy ilyenek...) inkább a TRÓNOK HARCÁHOZ hasonló, komolyabb, intrikával teli fantasyk közé tartozik. Ezzel szerintem el is mondtam mindent - igen aktív, valószínűleg jó játék.
Az ATTACK ON TITAN már címével hódít: a népszerű anime világában játszódik, biztosan nagyon sokak kedvence. Óriások, rendíthetetlen hősök és (gondolom) szédítő akció.
A TERKAX IV alapkoncepciója áll legközelebb ahhoz, amit komoly sci-finek neveznék, de amennyire beleolvastam, inkább lövöldözős akció-scifi, "keleties ízvilággal".

Ahogyan az látható, a kedves érdeklődő már most sokféle stílusú kaland közül válogathat és még számos van készülőben. A FANTÁZIA BIRODALMA a Proboards rendszerét használja, ami könnyen kezelhető és sok lehetőség van benne. Látogassatok el az oldalra és csatlakozzatok ti is egy nagy nagyszerű kalandhoz!

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://randomkult.blog.hu/api/trackback/id/tr7011751365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása