A THE BLACK AETHER internetes hírportál (Tomasics József főszerkesztő és a köréje gyűlt lelkes alkotói, szervezői kör kemény munkájával) nem kevesebbre vállalkozott, mint Howard Phillips Lovecraft író munkásságának, emlékének ápolása és az általa, valamint kortársai, követői által képviselt irodalmi stílus, a "weird fiction" hazai befogadókkal való megismertetése. A nemes küldetés végrehajtására számos erőforrást mozgósított a honlap szerkesztősége: míg magán az oldalon hírek és ajánlók, ismeretterjesztő cikkek és interjúk olvashatóak, addig a havi rendszerességgel leközölt podcast (rádióadás) keretein belül a Lovecraft-rajongó, ám a kultúra számos más területén is járatos vendégek érdekfeszítő beszélgetését hallgathatjuk meg.
Mindemellett Tomasics József munkásságának egy (nem elhanyagolható) másik célja: hazai (amatőr) alkotók inspirálása és motiválása. Ennek legfontosabb eszközei a BLACK AETHER nyomtatott magazin és "kis testvére", a MICRO AETHER elektronikus antológia.
A BLACK AETHER egy negyedévente, kis példányszámban megjelenő, kizárólag internetes megrendelés útján beszerezhető, nyomtatott irodalmi folyóirat, fanzin. Aki rendszeresen követi a blogot, az jól tudja, hogy a lap elérkezett a második számához. AZ ELSŐRŐL ITT ÍRTAM.
A magazin első száma a maga (nyilván nem túl széles, de annál masszívabb) befogadói körében győzelmet aratott: nem csak elfogyott minden kiadott példány, de az újranyomásra is igény mutatkozott (jelen pillanatban ez már a második számra is igaz). Ezért nem is lehettek nagy igényeink a folytatással kapcsolatban, a nyitánynál hozott színvonalat azonban tartani kell.
Az első szám mérlege ez volt:
Hét novella, hét írótól, hét illusztrációval, valamint egy nagyszerű képregény és egy zseniális borító.
Ezzel szemben a második szám tizenhét (!) irodalmi művet tartalmaz, köztük (újdonságként) három verset, a novellákat egyenként, valamint a rövid lírai blokkot egyben illusztráló, nagyszerű rajzokkal. Képregény ezúttal nincs (remélem, hamar sikerül megegyezni Eron Costa illusztrátorral a RIO NEGRO folytatásával kapcsolatban!), cserébe a címlaptól garantáltan leesik az állad. A változás azonban nem csak mennyiségi.
Mindenek előtt azonban lássuk, milyen kézbe venni a kiadványt! Ezúttal is a postás(néni) hozza a magazint, természetesen gondosan zárt, buborékos borítékban. A csomagból kiemelve azonnal szembetűnik a legújabb lapszám gyönyörű borítója, amely Juhász Ernő munkája. Egyszerűen fenomenális! Tökéletesen megteremti az alaphangulatot és csak hab a tortán, hogy tematikailag is harmonizál több novellával is. A laikusok számára hátborzongató élmény lehet a megszemlélése, hát még azoknak, akik "ismerősként" üdvözlik a fehér csuklyás emberalakok felé tornyosuló szörnyszülöttet.
A magazin "vizuális oldalára" belül sem lehet panasz. Ezúttal is tehetséges rajzolók munkái színesítik az egyébként (a hagyományokhoz híven) fekete-fehér oldalakat. Az irodalmi műveket Vígh Dávid, Baukó Dániel, Kiss Kata, László Márk, a már említett Juhász Ernő, Gracza Balázs és Erdélyi Gábor Gabo képei illusztrálják.
A kiadvány lapminősége jó, a borító minősége pazar. A magazin ára postaköltséggel együtt sincs 1000 Ft.
Természetesen a lényeg ismét a fikciós művekben rejlik - ezekből tizennégy novella és három vers. Az első számhoz viszonyítva a művek stílusa meglepően széles skálán mozog. Bár az alapot ismét a klasszikus rémirodalom jelentette, a "laikusoknak" sem kell kirekesztve érezniük magukat. Amellett, hogy számos eredeti ötletet tartalmazó mű került a válogatásba, némelyik írás hangnemét, előadásmódját tekintve is jelentős mértékben elüt a etalonként kezelt fantasztikus irodalmi hagyományoktól. Azért a lovecrafti utalások sem maradnak el: két mű konkrétan megidézi az író által kitalált egyik jól felismerhető monstrumot; más művek szellemiségükben igyekeznek felnőni a "kozmikus horrorhoz".
Ismét amatőr és már befutott írók vegyesen szerepelnek az alkotógárdában ez azonban ezúttal sem jelent színvonalbeli hullámzást, sőt. A BLACK AETHER immár egy olyan irodalmi és kulturális színvonalat képvisel, amire joggal lehet büszke mindenki, aki valamilyen formában részt vesz a vállalkozásban.
A novellák sorát Bacsai Gábor HALSZAG, VILLÁMOK ÉS ALVÓ ISTENEK című írása nyitja meg, amely kapásból egy az első számban olvasottaktól, hangnemében és stílusában eltérő munka: konkrétan paródia, amely Lovecraft mitológiájának több elemét felhasználva állít görbe tükröt a hagyományos (asztali) szerepjáték-kultúra elé. Benne is van minden "kötelező mesélői fordulat", az ismeretlen helyen ébredéstől, a fogadói találkozáson (nem is egyszer!) át, egészen a "kezdő csomag" beszerzéséig. A novella egy sorozat első része, azaz nincs zárt vége. A történet helyszíne egy legendás lovecrafti helyszínre rímel, ám a többszörösen összetett meseszövésben még rengeteg lehetőség van. Remélem, újabb és újabb világokba is elkalandozhatunk a tényleg eredeti és vicces történet során.
A Britpopper művésznevű író, blogger A LABIRINTUS című munkája szín-tiszta lovecraftiánus rémtörténet, a magazin "hagyományőrző" szerepét támogatja. Meglepetés tehát nem ér minket, a feszültség azonban állandó: Lovecraft elbeszélői stílusában (több más sajátosságával együtt) az a zseniális, hogy a legalapvetőbb emberi félelmeket célozza meg, ebből kifolyólag pedig több történet is felhúzható azonos vázra, azonos hatásfokkal. A LABIRINTUSban megint egy vakmerő kutatócsoport megy "túl messzire" egy rejtély nyomában, megint szembetalálják magukat a "legősibb félelemmel", az elbeszélőn eluralkodó pánik pedig ismét közléskényszerbe torkollik (vesd össze a "mászkálós" - nem a hálószobai! - "found footage" horrorfilmekkel és az azokon élősködő "parareality-k" sokaságával!) és mi megint jól szórakozunk!
Cotter Blackstone, azaz Schubert István író, cikkíró, filmes - novellái leginkább saját oldalán olvashatóak, cikkeket publikált a GALAKTIKA magazinba és a legutóbbi AZILUMba is. Fikciós stílusát tekintve (saját bevallása szerint) a grimdark egyetlen hazai képviselője. A grimdark nem zsáner, hanem elbeszélői stílus - jellemzői a sötét tónus, a realizmus (amely gyakran explicitásban nyilvánul meg), valamint a jellemek árnyalt, a "jó" és a "rossz" fiktív kategóriáitól teljes mértékben idegen (azaz valószerű) ábrázolása. Talán épp' ezért, címszereplő hőse, A MEZŐŐR gyarló, egyszerű, kissé aljas, kissé taszító, lényegében átlagos karakter, aki munkája során szembe találja magát egy brutális, démonidéző szekta kegyetlen szeánszával. A novellára jellemző a realista jellemábrázolás és a zsigeri erőszak - nem egészen a klasszikus vonalat képviseli, rendkívül érdekes darabja a válogatásnak. Mindazon által egy sorozat (illetve egy terjedelme miatt szétvágott mű) első darabja, a kiteljesedésére még várni kell.
HA FELJŐNEK A CSILLAGOK címmel Fagyal Béla hamisítatlan, klasszikus rémtörténetet írt, modern környezetbe helyezve. A kettős elbeszélés egy repülőgépen, valós időben, illetve az egyik utas múltjában játszódik. A Poe-i, lovecrafti rémmese a naplószerűen megírt visszaemlékezésekből bontakozik ki, majd a jelenig ível. Az alapötlet nagyon jó, a megvalósítás kellően izgalmas és hátborzongató. Egyszerű, de nagyszerű - jó novella.
Katkó György EGY CSILLAG HALÁLA című allegorikus művében egy haldokló csillag (majd a pusztulását szemlélő "kisebbek") szemszögéből mutat be egy rettenetes kozmikus fenyegetést, amely minden képzeletet felülmúló pusztítást végez csillagrendszerről csillagrendszerre járva. Ha jól értelmezem (és nem valami lovecrafti giga-monstrumról van szó), akkor ez a borzalmas "ragadozó" a világűrbe kirajzó emberi civilizáció. Ha tévedek, akkor is az elvontság és a kozmikus lépték a novella legnagyobb erénye.
Kökény Pál már az előző számban bemutatkozott EGY NAP A TENGERNÉL című, a Chtulhu-mítoszt megidéző írásával. Akkor nem értettem, de mostanra teljesen világos, hogy a mondatkezdő betűk kis alakban írása az alkotó művészi koncepciójának része. A LA MER (szeretem kiemelni a fontosabb neveket, címeket, de helyesen la mer - kis betűvel) egy furcsa (weird!) szerelmi történet rövid krónikája. Történetmesélésben a sejtetés, a benyomáskeltés eszközét használja, hangulata kissé komor, melankolikus. Fontosabb azonban, hogy gyakorlatilag nem egyszerű novella, hanem prózai költemény - egyedi, hihetetlenül impresszív alkotás.
Tomasics József éleslátásának hála a BLACK AETHER alkotói körébe olyan tehetséges alkotók is bekerülhetnek, akiknek a látásmódja talán különbözik a Lovecraft-rajongók nagy átlagáétól, ugyanakkor kreatív fantáziájuk révén mégis gazdagíthatják a magazin felhozatalát. Az első számban is akad egy mű (A PRÉSHÁZBAN Veres Attilától), amely, ha nem is hozta a Lovecraft által képviselt irodalmi stílus esszenciáját, egészen más szempontból mégis a mezőny fölé magasodott. Ugyanezen elv alapján bizony ki merem jelenteni, hogy a második szám egyik legjobb alkotása a LEBBENCS-CHTULHU Komor Zoltán tollából. Nem klasszikus rémirodalom és a legkisebb mértékben sem lovecraftiánus horror, a címben említett "nagy öreg" sem jelenik meg a műben, egy másik (persze ilyen nincs) ponyva-magazinban akár LEBBENCS-GODZILLA címen is megjelenhetne a mű. Az író nevéhez groteszk, szatirikus, abszurd írások egész sora fűződik - tessék csak ellátogatni a blogjára! A LEBBENCS-CHTULHU abszurd falusi ballada, képtelen képekben, őrületes sorokban elmesélve. Az én szememben mestermű.
Lir Morlan (szintén tiszteletét tette az első számban A SÁRGA ÁRNY című alkotásával) neve számomra nem volt ismerős eddig és most is csak viszonylag aktív honlapokon és facebook-oldalán találkoztam munkáival, de ha bárki azt mondja nekem, hogy egy többkötetes íróról van szó, hát készséggel elhiszem. A második BLACK AETHERben szereplő AZ IDŐTLEN HÍRNÖK profi munka. Igaz, ponyva, de ki várna mást? Noir-alaphelyzetből indulunk, majd egy kis misztikus nyomozgatás következik, a szimpatikus (és jól megírt) karakterek sorsa pedig végül sajnálatos módon (?) lovecrafti horrorba torkollik. Kiváló, izgalmas novella.
Orosz István ABLAK AZ ÖTÖDIKEN című írása rövid, tömör, csattanós - az író mindent kihozott belőle, amit csak lehetett. A játék a naplóbejegyzések datálásával nagyszerű ötlet. Végül nem tudjuk meg, hogy tényleg valami természetfölötti áll a háttérben vagy "csak" a narrátor őrülete - de nem is akarjuk megtudni, ami önmagában nem egyszerű írói kihívás: lezárni, ezzel együtt nyitva hagyni egy művet. Istvánnak sikerült, nem hiszem, hogy mást el akart érni.
Innentől pár olyan novella következik a magazinban, amelyek nem mutatnak magasztos művészi célokat, nem akarják új szemszögből bemutatni a klasszikus motívumokat és Lovecraft mitológiájába se kapaszkodnak tíz körömmel. Céljuk egész egyszerűen a szín-tiszta borzongatás, meghökkentés - minden hibájukkal együtt is szín-tiszta "weird fiction" művek.
A sort Prágai Benedek nyitja A SZIGETtel. Főhősei túrázás közben akadnak egy "korábban ott sem volt"-barlangnyílásra, amely a kísérteties sziget belsejébe vezet. Elkerülhetetlen sorsuk azért drámai, mert átlag emberek, elméjüket nem foltozzák sötét gondolatok, nem hajtja őket abnormális kíváncsiság, nem "igazi lovecrafti hősök". A természet(fölötti) azonban nekik sem kegyelmez - a sziget belsejének leírása hátborzongató.
Ronil Caine profi író, bár a GALAKTIKA Start-sorozatába mint kezdő író került be, azért nem minden tapasztalat nélkül juthatott el első regényéhez (LILIAN). A CSAPDA című írása erősen rímel az előzőekben kitárgyalt A SZIGETre - ezúttal egyetlen túrázó akad rá egy titokzatos ajtóra. Ahogyan az várható, a "csapda bezárul", a novella pedig innentől a közelgő végzet hatására az elbeszélőben egyre csak növekvő rémület tüneteinek hatásos leírása. Nem több, de nem is kevesebb. Ha GALAKTIKA nem is fizetne érte (mert nem sci-fi, azért!), a BLACK AETHERben mindig szívesen olvasnék ilyeneket.
VEGETÁCIÓ című munkájában Varga István megmagyarázhatatlan eltűnések nyomába ered. Tudós karaktere nem túl meggyőző magyarázatot ad a jelenségre, főhősünk azonban nem hisz neki, hiszen szemtanúja volt az egyik incidensnek. István novellája jó érzékkel vált át "gyenge sci-fiből", hamisítatlan "weird"-be - mindez ügyesen beleillesztve egy (elmegyógyintézetben játszódó) keretbe. A monstrum szerepkörébe helyezett "természeti jelenség" leírása igen félelmetes. Bár nem forradalmi mű, azért hozza a klasszikus horror esszenciáját. És nem csak azért, mert László Márk kísérőrajzán Lovecraft ül egy gumiszobában.
Craz, amennyire tudom, amatőr írói közösségek oszlopos tagja. SELLŐ című írásában egy generációkon átívelő átváltozás-megújhodás történetét meséli el, a tiszavirágzással, mint különleges, emelkedett atmoszférájú természeti jelenséggel párhuzamot vonva. Ahogyan haladunk előre az időben, a novella szövegezése is modernebb stílusra vált. Rövid, de hatásos történet.
Vidra Gyula (az online magazin társszerkesztője) egy nagyon érdekes novellával jelentkezik: egyrészt valamelyest Lovecraft álomutazásai jutnak róla eszembe, másrészt nagyon személyes hangvételű. Sorait olvasva elhiszem, hogy az író valóban szereti a macskákat és azt is, hogy A LEVÉL EGY MACSKÁRÓLban valóban saját álmát írta meg. Jómagam, mint a földi evolúció minden formájának tisztelője csodálattal adózom e pompás ragadozóknak, de "inkább kutyás" vagyok, ha szabad ezt mondanom. A narrátor fájdalmát azonban tökéletesen átéreztem - Vidra Gyula döbbenetes "álomszínterei" és explicit lidércnyomásai lehengerlőek.
Modortalanul a végére hagytam Vasas Marianna három írását, azonban okom volt rá. Ezek ugyanis versek, azaz a BLACK AETHER lapjain egy korábban nem szereplő művészeti ág képviselői. A líra nem lehet közömbös a művelt ember számára, én azonban kevesebb tapasztalattal rendelkezem ezen a téren. Marianna három verse (OLYAN MÁS MA, ELVONT VERS, EGÉSZ(S)ÉGRECEPT) egytől egyig szép, erős képeket tartalmazó, ötletes nyelvezetű, finom ritmusú, (amennyire meg tudom állapítani) modernebb stílust képviselő, elragadó mű. Nem üt el a novellák stílusától - a lírai blokk érdekes színfoltja a magazinnak.
A fentiekből remélem kiderült, hogy a BLACK AETHER legnagyobb erénye már nem a puszta létezése. Nem csak tematikája, de sokszínűsége és a leközölt tartalom színvonala okán is egyedülálló a hazai irodalmi színtéren. Remélem, még sokáig olvashatjuk ezt a nagyszerű magazint!
Ha híreket, érdekességeket olvasnál H. P. Lovecraft munkásságáról vagy érdekelnek a magazinnal kapcsolatos fejlemények, látogass el a THE BLACK AETHER HONLAPjára!
Ha megrendelnéd a magazint, kérdésed, észrevételed van, vagy az egyik alkotóval szeretnéd felvenni a kapcsolatot, akkor bátran írj az INFO@THEBLACKAETHER.COM címe, vagy csatlakozz a híroldal FACEBOOK OLDALÁHOZ!
BLACK AETHER #2 és MICRO AETHER témájú cikkek a DICE AND SORCERY oldalán.
MICRO AETHER (2016, Tomasics József) #1 (2016/1)
2016. júniusában jelent meg a MICRO AETHER elektronikus antológia (szintén a THE BLACK AETHER gondozásában), amely a nyomtatott magazin feladatkörét mintegy kiegészítve, az amatőr írók inspirálására, valamint a közönség egyszeri szórakoztatására tesz kísérletet. Tomasics József minden hónapban felhívást tesz közzé honlapján, melyben alkotni vágyó önkénteseket toboroz. A feladat: ezer szónál (másfél oldal) nem hosszabb irodalmi művek írása. Közös nevezőként a pályázatra készült műveknek legalább utalás szintjén kapcsolódnia kell H. P. Lovecraft három megnevezett műve közül legalább egyhez - ebben a hónapban az AZATHOTH, a FROM BEYOND és a THE SHADOW OUT O TIME (Azathoth, Onnan túlról és Árnyék az időn túlról) című kiváló irodalmi művek voltak terítéken.
Ilyen módon a júniusi MICRO AETHERbe kilenc novella került, köztük jómagam, A GÉP A PADLÁSSZOBÁBAN című írása.
A számos formátumban elérhető kötetben szereplő művek egytől egyig egyedi látásmódú, fantáziadús alkotások. Több író is az "álomutazást" választotta az elbeszélés vezérfonalául; Lovecraft AZATHOTH című töredékéről általában misztikus, spirituális színezetű, emelkedett hangnemben emlékeznek meg; a FROM BEYOND novellát érdekes módon ketten is (köztük jómagam) gyermekkori élményként adaptáltuk; az Árnyék az időn túlról történetéhez óvatosan nyúltak az írók. Alapvetően mindenkinek (saját művemet nem vizsgáltam, nem érdekes) sikerült esszenciális, lovecrafti "weird fiction"-t alkotnia; Veres Attila EZER-FOG c. alkotása egyedisége okán kiugrik a mezőnyből, a legjobb, legmeghökkentőbb lezárást talán Matolcs Gyulának sikerült produkálnia az ÉRZÉKELHETETLENben.
Összességében a MICRO AETHER érdekes színfoltja a magyar amatőr irodalmi színtérnek - első sorban a kezdő íróknak jelent gyakorlási, fejlődési lehetőséget. Egyedi, érdekes, szórakoztató olvasmány
A MICRO AETHER (Júniusi száma) INNEN LETÖLTHETŐ.
BLACK AETHER cím
A szokatlan és hátborzongató történetek magazinja alcím
2016 első megjelenés éve
Tomasics József kiadó
#2 (2016/2) adott szám (adott évben)
148 old., ff., füzet forma
650 (+260 p.k.) Ft ár
www.theblackaether.com
info@theblackaether.com info / kapcsolat
2498-5236 ISSN
MICRO AETHER cím
2016 első megjelenés éve
THE BLACK AETHER közreadó
#1 (2016/1) adott szám (adott évben)
21 old., csak szöveges, e-kiadvány (több formátumban) forma
ingyenes ár
www.theblackaether.com
info@theblackaether.com info / kalcsolat
LETÖLTÉSI LINK