AZ ALKOTÓ SZÁNDÉK DICSÉRETE - Szujó Norbert blogja

RANDOMKULT

RANDOMKULT - Énképtár 2. rész

Interjú Prim Dániel Attilával

2016. október 07. - Szujó Norbert

rke.png

dap.jpgA RANDOMKULT - Énképtár egy interjúsorozat, amelyben alkotókat, művészeket, kulturális tevékenységek mozgatórugóit, alkotói csoportok alapítóit, összefogóit kérdezek életükről, munkásságukról, a kultúráról és a művészetről alkotott véleményükről, világnézetükről.

A sorozat első részében Vig József grafikus, alkalmazott grafikus ismerősömnek tettem fel kérdéseket.

A második részben Prim Dániel Attila íróval, a FREE FANTASY COMICS képregénykiadó fejével beszélgettem.

AZ INTERJÚ ÉRTELEMSZERŰEN PRIM DÁNIEL ATTILA ÍRÓI, KIADÓI MUNKÁSSÁGÁRA KONCENTRÁL, DE A FREE FANTASY COMICS NEM LÉTEZHETNE AZ ALÁBBI LELKES ALKOTÓK, KÖZREMŰKÖDŐK ÁLDOZATOS MUNKÁJA NÉLKÜL.
KÖSZÖNJÜK!

Ambrus Izsák (The Day of Robots, November, Illuminati Office, rajz)
Balogh Anett (Blender, Dear Love rajz)
Borbás Bence (Blender, rajz)
Jules Vajda (Blender, rajz)
Maharita Szabrina (Blender, színek; Qiet, rajz)
Nagy Franciska (Blender, rajz)
Pál Szabolcs (Blender, beírás)
Szabó J. Gergely (Blender, The Last Arrival, rajz)


És most következzék az interjú!

 

RANDOMKULT: LÉGY SZÍVES, MUTATKOZZ BE PÁR SZÓVAL AZ OLVASÓKNAK! A KREATÍV ALKOTÁS MELY TERÜLETEIN TEVÉKENYKEDSZ? MIKOR KEZDTÉL EL ALKOTNI ÉS MILYEN INDÍTTATÁSBÓL?

PRIM DÁNIEL ATTILA: Prim Dániel Attila vagyok, huszonnégy éves, egy hetven éves ember bölcsességével és egy hat éves gyerek humorérzékével. Nehéz magamról írni, én önmagam egy anomáliának tartom, nem igazán illek semmilyen csoportba, ideológiába. Úgy szeretem gondolni, hogy én vagyok az "érem másik oldala" típusú fickó. Feszegetem a határokat az embereknél, és ezt általában humorral teszem. Nagyrészt sértődés a végeredmény, de sosem az a célom. Szeretem az embereket elgondolkoztatni, bemutatni nekik új koncepciókat, amiket eddig nem vettek számításba.
Tizenegy éves korom óta írok, de azelőtt is alkottam anélkül, hogy ezt felfogtam volna. Sokszor tartottam 'stand-up' műsorokat a szomszéd gyerekeknek, ami kb. annyiból állt, hogy eljátszottam, hogy van egy ikertestvérem, és ki-be rohangáltam a házból, mindig más ruhákban, és úgy tettem, mintha épp elkerültem volna a testvérem. Imádták, hogy mindig volt egy válaszom, egy hazugság, amit meggyőződve mondtam el, de nyilvánvalóan nem volt igaz. Ez biztos elindított bennem valamit. Aztán egyik nap unalomból elkezdtem magamnak írni, leginkább paródiákkal kezdtem, mert tizenegy évesen nem volt sok eredeti fantáziám.
Azóta is írok, bár olyan tizennyolc éves korom óta áttértem a film- és képregény-művészetre, mert rájöttem, hogy az nekem jobban fekszik, vizuálisan jobban szeretem kifejezni magam.

RANDOMKULT: SZÁMODRA MI A MŰVÉSZET? HOGYAN JELENIK EZ MEG ALKOTÁSAIDBAN? MIT AKARSZ LÁTTATNI, KIFEJEZNI MŰVEIDDEL? MILYEN LÁTÁSMÓDDAL ÁLLSZ HOZZÁ AZ ALKOTÁSNAK?

PRIM: A művészet szótári definíciója szerint a nyolc éves Pistike rajza is művészet, és ezzel egyet is értek. Az igazi kérdés szerintem az, hogy mi a szépművészet, aminek mondanivalója van és rétegei. Ez pedig nagyon szubjektív, de mondok egy példát, hogy számomra mi az. A japán kardokat (katana) tradicionálisan úgy alkotják, hogy miután kiöntötték a kardot és megszáradt, felmelegítik megint majd félbehajtják és abból csinálnak egy kardot, és ezt még megcsinálják öt-hatszor, félbehajtják és minden réteggel egyre erősebb lesz.
Nekem ez a szépművészet: kemény munkával készült, kőkemény dolog, amiben nincsenek elvesztegetett karakterek vagy szálak. És az önző éned feladása, ha kiöntötted az első kardot és szép, és elégedett vagy vele és mégis meg tudod tenni azt a lépést, hogy feladod, mert még jobbat akarsz és félbehajtod.

Az írásaimban megjelenik az előző kérdésben említett 'érem másik oldala' dolog, új perspektívát mutatni az olvasóknak. Ha van egy undorító pedofil, gyerekmolesztáló karakterem, akkor szeretem bemutatni, hogy ő is ember, és van belső konfliktusa, és hogyan lehet jó és ez fordítva is, szeretem bemutatni egy jó karakter lehet romlott belül. Az emberi lélek komplex és szeretem bejárni minden sarkát.

RANDOMKULT: TEHÁT LEHET IS ÉS KELL IS KÜLÖNBSÉGET TENNI "EGYSZERŰ" ÖNKIFEJEZÉS ÉS SZAKTUDÁSON, TAPASZTALATON, TEHETSÉGEN ALAPULÓ "MAGASMŰVÉSZET" KÖZÖTT. TE MINDENÁRON AZ UTÓBBIRA TÖREKEDSZ? KEVESEBBNEK ÉREZNÉD MAGAD, HA MEGELÉGEDNÉL AZ ELSŐ VARIÁCIÓVAL?

PRIM:
Itt a probléma - ugyanis elég nehéz meghatározni mi tartozik a "szépművészet" kategóriába, ez minden embernél más, szubjektív. Már voltak olvasók, akik beszéltek egyes írásaimról, és teljesen más értelmezés jött le nekik, mint amit én próbáltam kommunikálni. Nekem ezzel semmi problémám nem volt, sőt kifejezetten tetszett és tudatosan próbáltam elkerülni, hogy megváltoztassam a véleményük. Ez csak azt mutatja, hogy minden műalkotás nagy része a befogadó fél élménye a műalkotással. Mondok egy példát.
20.jpg
Különleges vagy
Két barát elmennek egy kiállításra, és a kiállítás fő darabja egy fehér vászon, három függőleges fekete vonallal. Az egyik barát azt mondja, "Wow, mi ez a szar, ilyet én is tudok", a másikban azonban elindít valamit és elkezd különböző dolgokat levonni belőle, mondjuk egy cellaajtó jut eszébe és az, hogy ő is volt börtönben, aztán ezt továbbgondolja, hogy a vonalak csak lebegnek, nem tartoznak semmihez és, hogy ez mit jelent.
Kinek van igaza? Senkinek, vagy mindkettőnek. Ennyire fura ez a dolog, és ennyire számít a befogadóban lejátszó gondolat. Szóval röviden meg vagyok elégedve bármilyen értelmezéssel a műveim kapcsán, ha ponyvaként, ha szépművészetként értékelik. Úgyse tudom irányítani, csak lerakom, amit legjobb tudásom szerint képes vagyok lerakni az asztalra.

RANDOMKULT: LÉTEZIK A PUSZTA ÖNKIFEJEZÉSNEK OLYAN FOKA, AMI MÁR KIS HÍJÁN SZÉPMŰVÉSZET, VAGY EZ CSAK ELŐTANULMÁNYOKKAL ÉRHETŐ EL?

PRIM: Na ez egy másik nagy téma, ami foglalkoztat, és nem hiszem, hogy van rá egyenes válaszom. Ha tanulmányok alatt egyetemet vagy képzést értesz, annak nagy ellenzője vagyok.
A művészetben az a gyönyörű, hogy bárki csinálhatja.
Tarantino egy videó kölcsönzőben, Louis CK (született Louis Székely, amerikai humorista, szerkesztő, író, producer, rendező, stand-up előadó, színész - a szerk.) egy garázsban dolgozott, számomra mindketten elképesztő művészek, és zsenik a saját alkotásaikkal.
Szerintem az egyetemek, főiskolák a legrosszabb helyek művészettanulmányokra: meg akarják mondani mit gondolj, mit érezz és mik a szabályok, úgy téve, mintha ez egy tudomány lenne. 
Visszatérve az előző kérdéshez, ez nagyon szubjektív, és nincsenek szabályok. Mindenre, amit a nagy művészek szabálynak tartanak, arra tudok mondani jó pár ellenpéldát, ami működött, és egyébként nem őket hibáztatom. Ők nyilván megtalálták a saját módszerüket, és elhivatottak, de nem veszik figyelembe, hogy ez nem tudomány. És ugyanúgy ahogy két befogadónak lehet két teljesen külön élménye egy mű kapcsán, (mert máshogy nevelkedtek fel, más élmények befolyásolták az életüket és más dolgokat értékelnek) úgy két alkotónak is lehetnek teljesen eltérő módszerei, amik működnek. Az egyetlen dolog, amire a képzés jó, hogy kapcsolatokat szerezz a "businessben" és az tényleg hasznos.
Visszatérve a kérdésre, - most a hivatalos képzést kihagyva, és az önképzésre koncentrálva - nyilván ismét beérünk ebbe a fura szürke ködbe, ami a szubjektivitás.
Az én véleményem szerint a tehetség egy olyan dolog, amit elérsz, és nem, amivel születsz.
Szerintem sok ember azért látja a sikeres művészeket ilyen született tehetségnek, mert csak ennyit lát, a tehetséget. Nem látja az évek sikertelen próbálkozásait, a sok szenvedést, amit beleölt. Én szerintem mintapéldája vagyok ennek, jó pár évig kisujjból írtam, mert úgy voltam vele, vagy tehetséges vagyok, vagy nem, de mióta elkezdtem foglalkozni vele, felépíteni, ahelyett, hogy csak kihányom magamból, azóta az írásaim minősége erősen felfelé irányul. Rajtam kívül is, alkotók, akiknek követem az útvonalát, átmentek kisebb-nagyobb bukkanókon, mielőtt megtalálták, hogyan akarnak alkotni.

RANDOMKULT: MARADJUNK MÉG KICSIT AZ ÍRÁSNÁL. HOGYAN TUDOD KIFEJEZNI MAGAD AZ ÍRÁS ESZKÖZEIVEL? MIÉRT LETT EZ AZ ESZKÖZKÉSZLET SZÁMODRA "KEVÉS" A KÉSŐBBIEKBEN?

PRIM: Nehezen, nem vagyok egy jó fogalmazó, nem tudom szépen kifejezni magam, ami lehet egy rossz dolog. Ez van. Amiben jó vagyok azaz egyszerű nyelv hatásos használata, karakterek és történet, és vizuális kifejezés mindenképp. Amit a képregényekben látsz, az mind az én beállításom képileg, inkább megrendezem őket, mint írom.
Arra törekszem, hogy minél többet mondjak el képi megoldásokkal, mint párbeszéddel. Számomra hatásosabb, és amennyivel többet foglalkozom ezzel, úgy érzem annál többet tudok a vizualitásokra támaszkodni.

RANDOMKULT: ÉRTÉL EL EREDMÉNYEKET A NOVELLÁIDDAL?

PRIM:
Semmi komolyat: nyertem egy pár pályázatot, amik elég undorítóan működtek, szóval nem tartott sokáig, mire abbahagytam. Elég pályázatellenes lettem, most már ott tartok, hogy ha egy pályázatra jelentkeznék úgy érezném magam, mintha térdre borulnék egy idegen előtt és elkezdeném leszopni. Mert kb. erről is szólnak, ha belegondolsz: ezek a cégek a pályázatokkal, csak azt nézik, nekik hogy lehetne jobb. Nem érdekli őket, te ki vagy és mit csinálsz. Elég önző dolog.

RANDOMKULT: VAN OLYAN MŰVED A KORAI IDŐSZAKBÓL, AMIRE BÜSZKE VAGY?

PRIM: Nem igazán. A legkorábbiakra csodálkozva nézek vissza, hogy kis hülye gyerekként (tizenegy-két évesen), miket írtam, mert ahhoz képest, hogy össze-vissza loptam dolgokat, egész érdekes dolgokat alkottam. Aztán egész tinikoromban iszonyatosakat műveltem, rossz őket visszaolvasni. Azt mondanám az elmúlt pár évben annyira megváltozott a hozzáállásom az íráshoz (a nemrég említett "felépítem, ahelyett, hogy kihánynám" módszer), hogy a régebbi dolgaim inkább elrettentő példák.

RANDOMKULT: ÉRDEKES, AMIT AZ IRODALMI PÁLYÁZATOKRÓL ÍRTÁL. AZ EGYIK NOVELLÁD BEKERÜLT EGY ANTOLÓGIÁBA, AMINEK KÜLÖNLEGESEK A MEGJELENÉSI KÖRÜLMÉNYEI. ÍRNÁL ERRŐL EGY KICSIT? HISZEN MINDEN KEZDŐ ÍRÓNAK TANULSÁGOS LEHET A TAPASZTALATOD.
PRIM: Persze, több ilyesmi eset volt, de a legrondább, amikor tizenhat évesen beválogattak egy antológiába, amit úgy adtak elő, mint valami hatalmas eseményt, ami bevezeti az új korszak íróit a nagyvilágnak, de közben meg csak annyi volt, hogy behívtak egy szobába, ahol volt egy pár száz kinyomtatott példány, és meg akartak vetetni velem legalább tízet. "A barátaidnak nem veszel?" - ez a mai napig cseng a fülemben, amikor pályázatokról van szó. Persze ez a legrosszabb példa, amit tudok, a többi messze nem volt ilyen rossz, viszont az a közös téma összekapcsolta őket, hogy mindegyik önző volt, és volt egy mellékes indokuk a pályázatra, amit csak akkor tudtál meg, mikor már nyertél. Azt is hozzá kell tenni, hogy ez elég rég volt már, lehet azóta változtak a dolgok az internet miatt, könnyebb az átveréseket kiszúrni.
Csak figyelmeztetném a mai alkotókat, hogy semmilyen céget nem érdekli, hogy te mit alkotsz, csak a profit lebeg a szemük előtt.
Ha ezzel a mentalitással mész bele, nem csalódhatsz.
Ugyanakkor én megtartottam a pesszimista hozzáállásom a pályázatokra, mert a megkötéseket sem szeretem, ha vannak falak csak le akarom rombolni őket.

RANDOMKULT: A FILMMŰVÉSZET IRÁNT IS ÉRDEKLŐDSZ. KÉSZÍTETTÉL (GONDOLOM TÖBBED MAGADDAL) KISFILMEKET IS ÉS TALÁN EGY HOSSZABB TERVEZETED IS VOLT. MESÉLNÉL EZEKRŐL? HOGYAN JÖTT AZ ÖTLET, HOGY FILMET KÉSZÍTS?

PRIM: Kaptam egy kamerát és úgy voltam vele, miért ne? Ennél tényleg nem bonyolultabb. Valószínűleg a filmek meg a filmkészítés iránti növekvő érdeklődésem miatt csaptam bele. Egyre több "hogyan készült" dokumentumfilmet néztem, audiokommentárt hallgattam. Nem igazán tudom mi volt a gondolatmenetem és miért, de összehoztam akkori osztálytársaimmal egy kis csapatot és csináltam egy akció-kisfilmet Cukor néven. Azt hiszem sok Tarantino-t néztem akkoriban és akartam én is egy "olyat" csinálni - hát "nem sikerült". Aztán volt az Anonim Terroristák Klubja, ami úgy jött, hogy megkaptam az iskolánkban a stúdiót egy órára, és volt előtte fél órám, hogy kitaláljam, mit fogunk csinálni, olyan is lett. Aztán nőttek az ambícióim, túl sokat igazából, így visszanézve. Akartam egy újradolgozást csinálni egy színházi darabból, ami nekem nagyon megtetszett - Dürrenmatt: Fizikusok. Hatvan perc lett volna, húsz szereplővel és NULLA büdzsével. Fogalmam sincs, hogy hoztam volna össze. Itt az amatőrségem megtízszereződött, és meg tudtam milyen nehéz rendezni, főleg független módon. Reggel szendvicskészítéssel indult mindenkinek, aztán kacatboltba kellékekért, nyomtatni jó forgatókönyveket, kimenni emberekért, akik nem találnak a helyszínre, aztán forgatni tizenkét órát, minden aspektusra odafigyelni, a végén takarítani. De imádtam! Végül a csapat személyes okokból oszlott fel, és nem fejeztük be a Fizikusokat, de azért mindig is jó emléknek marad meg.


RANDOMKULT: VANNAK-E OLYAN FILMES MUNKÁID, AMIKRE BÜSZKE VAGY?

PRIM: Ha a végtermékről beszélünk, nincsenek. Bizonyos aspektusokra az vagyok, minthogy milyen gyorsan tanultam meg dolgokat, vagy hogy hogyan vettem rá annyi embert, hogy dolgozzon nekem ingyen.

RANDOMKULT: A JÖVŐBEN SZÍVESEN VISSZATÉRNÉL EHHEZ A MÉDIUMHOZ?

PRIM: Már most visszatérnék, hogy ha lenne elég pénzem rá. Ez a legnagyobb baj, a filmkészítés ha akarod, ha nem, pénzbe kerül és jelenleg a honlapba ölöm minden pénzem. Persze, rengeteg ötletem van és készen álló forgatókönyveim, de az erőforrások hiányoznak. A jövőben biztos csinálok valami hülyeséget, mondjuk felveszek banki hitelt, és csinálok egy filmet. Felelősségteljes vagyok egészen addig, amíg nem akarok valamit alkotni.

RANDOMKULT: MIELŐTT RÁTÉRNÉNK A HONLAPRA: ELMESÉLNÉD, HOGYAN KERÜLTÉL ELŐSZÖR KAPCSOLATBA A KÉPREGÉNY MÉDIUMÁVAL?

PRIM: Elég unalmasan és tipikusan kezdődött a képregények iránti rajongásom - mondjuk a kevés megjelenés miatt Magyarországon nem is tudsz nagyon máshonnan kiindulni. Főleg mikor én voltam gyerek, volt egy Pókember sorozat és ennyi. Szerencsére ma már sokkal nagyobb választék van terítéken. A komolyabb érdeklődés talán akkor kezdődött el, amikor felmentem ilyen "nem túlságosan legális" magyarosító honlapokra, mint a HÁLÓZSÁK, C4A, meg a KÉPREGÉNY.NET-en is volt egypár magyarosított képregény. Itt voltak az igazán én ízlésemnek való független képregények. A Preacher, a Sandman meg Alan Moore munkái. Nekem ezek sokkal érdekesebbnek bizonyultak, elgondolkodtattak, és nem féltek kockázatokat vállalni, vagy kísérletezni a történeteikben.

RANDOMKULT: MIKOR HATÁROZTAD EL, HOGY KÉPREGÉNYT FOGSZ ALKOTNI?

PRIM: Nem emlékszem pontosan, úgy érzem, mindig is így volt. Még nagyon kora tizenévesen is voltak próbálkozásaim, főleg paródiák. Szerettem ártatlan dolgokból "hardcore" dolgokat csinálni, pl. alkottam egy poszt-apokaliptikus Micimackó történetet, Sátgános Mackó címmel, meg ilyen hasonló kreatív dolgok, amikkel egy szociálisan lemaradott tizenkét éves próbálkozik.

RANDOMKULT: MIK VOLTAK AZ ELSŐ PRÓBÁLKOZÁSAID?

PRIM: Akkor kifejtem: szóval volt Sátgános Mackó, ami arról szólt, hogy a Százholdas pagonyba becsapódott egy meteor és, hogy mi történt utána. Volt egy Pókember és Szellemirtók crossoverem, annyira emlékszem belőle, hogy egy hajléktalan ember volt a fő-gonosz. Aztán ezek után jó pár évvel próbáltam egy rajzoló ismerősömmel elindítani egy honlapot, amit el is kezdtünk, de hát még fiatalok voltunk és a projekt az arcára esett idővel. Itt elkezdtünk egy szuperhős-képregényt, Holdharcos címmel, és készítettünk egy négy oldalas beadványt egy pályázatra, amiben próbáltunk valami környezetvédő üzenetet előadni.
ffc_zsenge.jpg
Korai zsenge - Sándor Csongor rajzával


RANDOMKULT: TUDOMÁSOM SZERINT A FREE FANTASY COMICS ELŐTT KERÜLT SOR AZ ANGLIÁBA KÖLTÖZÉSEDRE. MIK VOLTAK AZ ELSŐ TAPASZTALATAID ODAKINT? ELSŐSORBAN PERSZE ARRA GONDOLOK, HOGY MENNYIRE TÁMOGATTA AZ ÚJ KÖZEG A KREATÍV HAJLAMAIDAT, VOLT-E LEHETŐSÉGED ELEINTE ALKOTNI?

PRIM: Nehéz ezt megválaszolni, mert nem teljesen tartozom semmilyen közegbe. Szóval se nem támogatott, se nem ellenkezett senki, mert csak én vagyok. Amikor kijöttem egy gyárban dolgoztam, és a barátnőmet sem igazán érdekelte ez a foglalatosságom, szóval nem osztottam meg senkivel. Hogy milyen nehéz volt alkotni? Nagyon, eleinte. Túl sok, túl új volt minden és stresszes. Alig írtam két évig. Ugyanakkor a kemény kétkezi munka segített is, olyan módon, hogy rájöttem, hogy kemény munkával lehet jót alkotni, nem szerencsével. Szóval nehéz két-három év volt, de szükségem volt rá. Mostanra megoldottam, hogy minimális mennyiségben dolgozzak és így van időm és energiám képregényekkel foglalkozni. Persze hozzá kell tenni, hogy minimális módon élek, csak képregényre, ételre meg lakhatásra költök.

RANDOMKULT: HOGYAN JÖTT A FREE FANTASY COMICS ÖTLETE?

PRIM: Akartam egy honlapot, mint a régebbi próbálkozásaimnál, csak komolyabban.

RANDOMKULT: MIK VOLTAK AZ ELSŐDLEGES CÉLKITŰZÉSEID A HONLAPPAL?

PRIM: A THE LAST ARRIVAL hamarosan (tényleg) megjelenő sci-finknek akartam egy platformot és gondoltam rakok ki mellé más dolgokat is, és úgy képzeltem, hogy egy félig portfólió félig szórakoztató honlap lesz. Ebből az lett, hogy a mellékprojektek átvették a vezetést, és teljesen elfelejtettem, hogy egy portfóliót is akartam ebből csinálni, szóval a szórakoztatás lett a fő irány, de megmaradt a skizofrén "egyszer gyerek-képregényt csinálunk, utána horrort" jellege, amit nem ajánlok senkinek, aki ilyennek neki állna. Folyamatosan fejlődünk, és folyamatosan változunk. Például amikor elkezdtük az egészet, úgy gondoltam, digitális exkluzív képregényeket fogunk csinálni, most pedig erősen dolgozunk, hogy minden, amit eddig csináltunk nyomtatásban is meg lehessen rendelni.

RANDOMKULT: HOGYAN ZAJLOTT A RAJZOLÓK, ÍRÓK MEGKERESÉSE? MÁR KORÁBBAN IS ISMERTED ŐKET ÉS A MUNKÁIKAT?

PRIM: Nem ismertem, és ez az egyik nagy dolog, amiben szeretnék fejlődni, hogy jobban megismerjem más független alkotók munkáit.
A keresés az ajánlások és hirdetések keverékéből állt, és egyébként nem vagyok a legjobb főnök, szóval ez nem múltidő. :D

RANDOMKULT: A KÉPREGÉNY TÖBB MŰVÉSZETI ÁGAT ÉRINTŐ MÉDIUM ÉS A TE KÉPREGÉNYEID IS TÖBB ALKOTÓ MUNKÁI. MENNYIRE NEHÉZ ÖSSZEHANGOLNI A MUNKÁT? VOLT, HOGY EGY BIZONYOS FORGATÓKÖNYVEDHEZ EGY BIZONYOS MŰVÉSZT SZERETTÉL VOLNA FELKÉRNI, VAGY MINDEN ESETBEN CSAK AZ SZÁMÍTOTT, HOGY VALAKI KÉPRE VIGYE, AMIT MEGÁLMODTÁL?
blender_borbas_1.png
PRIM: Ez egy kétoldalú dolog. Én vagyok a projektvezető, szóval a prioritás az én ötleteim megvalósítása. Ugyanakkor mindig amikor felkeresek egy rajzolót munkára, végigmegyek a munkáikon és meg is kérdezem őket, mit szeretnek alkotni és ezt beleépítem a képregénybe, mert szeretném, hogyha a művész elképzelése is jelen legyen. Jó példa a BLENDER: nekem az eredeti elképzelésem egy sötét humorú komédia volt, de beleépítettem Borbás Bence horrorisztikus képvilágát és így lett a BLENDER, BLENDER.

RANDOMKULT: A FREE FANTASY COMICS ALAPKONCEPCIÓJA AZ INGYENESSÉG. MENNYIRE TÖREKSZEL ARRA, HOGY EZ A JÖVŐBEN ESETLEG MEGVÁLTOZZON? TALÁN A NYOMTATOTT KIADÁSOK IS EZT SZOLGÁLJÁK? VAGY INKÁBB AZ A FŐ CÉL, HOGY A KÉPREGÉNYEK MINÉL TÖBB EMBERHEZ ELJUSSANAK?

PRIM: Erre nehéz válaszolni. Ami a célom, az egy ingyenes, szórakoztató honlap, aminek a bevételi forrása, a reklámok és a nyomtatott példányok keveréke lenne. De bármi változhat, teljesen szüzen vágtam bele ebbe és folyamatosan tanulok. Lehet, az elképzelésem nem fog működni, ahogy szeretnem, majd az idő megmondja. Nem merek semmi ígéretet tenni, mert tudom, hogy még bőven a sötétben tapogatózom.


RANDOMKULT: A FREE FANTASY COMICS ANGOL. ELEVE INKÁBB AZ ANGOL-SZÁSZ BEFOGADÓI KÖRT CÉLOZTAD MEG? MENNYIVEL SZÉLESEBB (VAGY HÁLÁSABB?) AZ A KÖR, HA A FÜGGETLEN KÉPREGÉNYES SZÍNTÉRRŐL BESZÉLÜNK?

PRIM: Erről nem tudok nyilatkozni, mert még olyan kevés visszajelzésünk volt, de szeptembertől ez valószínűleg jelentősen meg fog változni, mert elkezdünk eseményekre járni majd és a nyomtatott példányoktól is számítok több ismertségre. Amúgy nyilván szélesebb közönségről beszélünk - az angol rengeteg ember anyanyelve és még több ember második nyelve. Szóval nem hiszem, hogy lenne probléma a közönség megtalálásával, választott nyelv szempontjából.

RANDOMKULT: VOLTAK-E AGGÁLYAID AMIATT, HOGY A KÉPREGÉNYEID (ELŐSZÖR) CSAK ELEKTRONIKUS FORMÁBAN JELENHETNEK MEG? ELEVE NEM IS GONDOLKODTÁL MÁSBAN? MENNYIRE JELLEMZŐ AZ ANGOL BEFOGADÓKRA, HOGY ELÍTÉLIK, AMATŐRNEK TEKINTIK AZ ELEKTRONIKUS (PONTOSABBAN WEBES) KÉPREGÉNYEKET?

PRIM: Nem voltak aggályaim, de nem voltam tisztában pár dologgal. Például, hogy neten leginkább olyan emberek olvasnak, akik csak épp bekerültek a képregény-világba, mert könnyű elérni, és ellentétben az oldschool olvasókkal, nem igazán érdekli őket a papírforma. Viszont ezek az új olvasók leginkább a mainstream, Marvel/DC irányba mozognak és hát ők nyilvánvalóan nem az én közönségem. Ezért dolgozunk most a nyomtatott formátumon. Ez az elítélés digitális képregények során nem hiszem, hogy létezik itt, és nem is igazán értem. Mondjuk ha belegondolok, talán onnan jöhet, hogy a korai internetes években, mindenki feldobta az amatőr, deviantart minőségű manga fanfiction-jét. És olyanok még mindig vannak persze, de amióta nagy cégek is beszálltak az internetes businessbe, azóta nem hiszem, hogy van ilyesfajta megítélés.

RANDOMKULT: ELJÖTT AZ IDEJE, HOGY RÁTÉRJÜNK AZ OLDALON FUTÓ SOROZATOKRA. A THE DAY OF THE ROBOTS ÉS A NOVEMBER SCI-FI ELEMEKET HASZNÁLÓ, SZATIRIKUS, HUMOROS, UGYANAKKOR MÉLYEN FILOZOFIKUS ÉS KOMOLY TÁRSADALOMKRITIKÁT MEGFOGALMAZÓ ALKOTÁSOK, AMBRUS IZSÁK EGYEDI, KÖNNYED RAJZSTÍLUSÁVAL MEGTÁMOGATVA. EZ A KONCEPCIÓ MENNYIRE ÁLL HOZZÁD KÖZEL? SZÁMÍTHATUNK MÉG HASONLÓ STÍLUSÚ SOROZATOKRA?
ffc_november.jpgNOVEMBER - Ambrus Izsák rajzaival
PRIM: Abszolút, a könnyed humoros dolgokban ugyanúgy otthon érzem magam, mint a sötét horrorisztikus műfajban. Még van is egy pár oldalam, amivel az olvasó nem ismerkedhetett meg, a komoly sci-fivel és a drámaival, de biztos vagyok benne, hogy előbb utóbb erre is sor kerül. Visszatérve az eredeti kérdésre, a humor szerintem egy jó közvetítő eszköz mély gondolatokra, mert meghökkent és elgondolkoztat. Ellentmond az elvárásaidnak és olyan helyzetbe hoz, olyan perspektívát ad, amilyennel még nem láttad a világot.

RANDOMKULT: AZ OLDAL JELENLEGI HÚZÓCÍME A BLENDER - EGY RENDKÍVÜL SOKRÉTŰ KÉPREGÉNY, STÍLUSÁT TEKINTVE LÉLEKTANI HORROR, BÖRTÖNDRÁMA ÉS EGY CSIPETNYI SCI-FI ELEGYE. TÖBB SZEMPONTBÓL IS "NEHÉZ OLVASMÁNY": TÖRTÉNETE ÖSSZETETT, GYAKRAN NEM LINEÁRIS, TELE VAN OKKULT VAGY MÁS JELLEGŰ, VALLÁSI SZIMBÓLUMOKKAL, UTALÁSOKKAL, ELEVE EGY SZÜRREÁLIS HELYEN JÁTSZÓDIK ÉS GYAKORIAK A RÉMLÁTOMÁS SZERŰ JELENETEK. EMELLETT KOMPROMISSZUMOT NEM ISMERŐ, NATURÁLIS ERŐSZAK-ÁBRÁZOLÁS, BRUTALITÁS JELLEMZI. KONKRÉTAN MEGKÉRDEZEM: MILYEN BEFOGADÓI KÖRNEK AJÁNLOD?

PRIM: Halvány fogalmam sincs. Nem egy konkrét célcsoportnak írom, abban bízom, hogy majd természetes úton megtalálja a közönségét.
ffc_blender_caged.png
Ketrecbe zárt állat 

RANDOMKULT: A BEFOGADÁS NEHÉZSÉGI MELLETT AZÉRT A KÉPREGÉNYEN LÁTSZIK AZ "ÖSSZESZEDETTSÉG", AZ ALAPOSAN KIDOLGOZOTT SZERKEZET ÉS KONCEPCIÓ. GYAKORLATILAG MINDEN MEGVAN BENNE A SIKERHEZ, MÉGIS AZT ÉRZEM, HOGY NEM KAPJA MEG A MEGÉRDEMELT FIGYELMET. MI LEHET ENNEK AZ OKA? HOGYAN LEHETNE EZEN VÁLTOZTATNI?

PRIM: Ha bárki tudja, elérhet ezen az e-mail címen: freefantasycomics@gmail.com.
Viccet félretéve, komolyan nem tudom. Sosem vallottam magam PR-osnak vagy marketingesnek, én egy író vagyok, aki a saját kezébe vette a dolgokat. Amikor az olvasók megosztottak minket valamilyen közösségi oldalon, az segített eddig a legjobban, szóval kérlek, ha valami elnyerte a tetszésed a honlapon, oszd meg, rengeteget segít.

RANDOMKULT: KORÁBBAN AZT ÍRTAD, HOGY A KÉPREGÉNYEKNÉL FIGYELEMBE VESZED A RAJZOLÓK SAJÁTOS STÍLUSÁT IS. DE HA JÓL TUDOM, A BLENDER ESETÉBEN TÖBB KÉNYSZERŰ RAJZOLÓVÁLTÁS IS TÖRTÉNT. EZ MENNYIRE BEFOLYÁSOLTA A TÖRTÉNETSZÖVÉS ELŐRE ELTERVEZETT MENETÉT?

PRIM: Nagyon, de ezért is élvezetes. Ahogy korábban is írtam, eleve a horror elemek, ami most már nagy része a sorozatnak, azért lettek beleszőve, mert az első rajzoló, Bence abban érezte otthon magát és beleírtam a sorozatba. Szerintem, mint író kötelességem, hogy flexibilis legyek ilyen dolgokkal, és megadjam a rajzolónak a lehetőséget, hogy azt csinálja, amit a legjobban tud. Ki van találva, merre halad a sorozat és, hogy hogyan fog végződni, de az apró részletek, amik igazán számítanak, azok írás közben és rajzolás közben alakulnak ki, intuitív módon.
RANDOMKULT: A BLENDER (A TÖBBI KÉPREGÉNNYEL EGYÜTT) NEMRÉG NYOMTATÁSBAN (MÉGHOZZÁ IGEN TETSZETŐS KIADÁSBAN, ALAN MOORE AJÁNLÁSÁVAL) IS BEMUTATKOZOTT AZ "ICE", INTERNATIONAL COMIC EXPO RENDEZVÉNYEN, BIRMINGHAMBEN. OTT MILYEN VOLT A FOGADTATÁSA?
VÁRHATÓ, HOGY MÁS RENDEZVÉNYEKRE IS KIVISZED A FREE FANTASY COMICS KÉPREGÉNYEIT?

PRIM: A rendezvény nem olyan volt, mint vártuk, sajnos kevés érdeklődő volt, de más asztaloknál is. Legközelebb csak nagyobb rendezvényekre látogatnánk ki, mint az áprilisi Edinbourgh Comic Con.

RANDOMKULT: GAZDAGODTÁL-E HASZNOS TAPASZTALATOKKAL?

PRIM: Csak azokkal gazdagodtam.

RANDOMKULT: JÓL SEJTEM, HOGY A BLENDERT MÉG HOSSZÚ IDEIG ÉLVEZHETJÜK? :)

PRIM: A BLENDER, nem titok, egy 22 részes sorozat, de utána vége, nincs folytatása. Viszont az a 22. rész még messze van, szóval igen, és az oldalszám is beáll 15-20 körülire, bár ebben nem ígérek semmit. :)

RANDOMKULT: A KÉSŐBBIEKBEN VÁRHATÓ MÁS ÍRÓK BEMUTATKOZÁSA AZ OLDALON?

PRIM: Soha ne mondd, hogy soha, de nincs tervben egyelőre. Nem vagyok ellene vendégíróknak, de nagyrészt szeretném megtartani a honlapot az én kreatív platformomnak.
RANDOMKULT: A THE LAST ARRIVAL EGY RÉGÓTA TERVEZETT, NAGYSZABÁSÚ, SCI-FI STÍLUSÚ KÉPREGÉNY LESZ. LEHET VALAMIT TUDNI RÓLA?

PRIM: A történet öt idegen lényt követ, akik új lakható bolygót keresnek a fajuknak, és ezáltal a Földre kerülnek, de ott sem minden az, aminek tűnik. Egy történet, ami próbálja körbejárni a kérdést, mi a valóság és a fantázia közötti különbség. Öt rész, mindegyik harminc oldal körüli oldalszámmal és gyönyörű illusztrációkkal. Sajnos többet nem mondhatok, alig várom, hogy olvasható legyen.
dech03b.jpgpage03_500_dpi.jpgTHE LAST ARRIVAL (készülőben)
RANDOMKULT: MIKORRA VÁRHATÓ A MEGJELENÉSE?

PRIM: Még ebben az évben szeretnénk kirakni, egy 5 oldalas előnézetet pedig októberben. De független műfajban nincsenek ígéretek, de aki követ minket a honlapon vagy facebookon/twitteren az tudni fogja pontosan mikor jelenik meg, ezt megígérem.

RANDOMKULT: MIK A JÖVŐBELI CÉLKITŰZÉSEID, MIT SZERETNÉL MÉG ELÉRNI A FREE FANTASY COMICS OLDALLAL?

PRIM: Szeretnék többféle műfajban alkotni, több kihívást kitenni magam elé és több rizikót vállalni az írásaimban. Minél érdekesebben és okosabban írni. Örülnék, ha az oldal egy folyamatos szórakoztató platform lenne minél több olvasónak.

RANDOMKULT: MI AZ, AMIRE A KÖZELI JÖVŐBEN SZÁMÍTHATUNK TŐLED?

PRIM: Több műfajra -  a THE LAST ARRIVAL után épp' íródik egy drámai történet, a THE HUMAN PUZZLE címmel, ami egy földhözragadt történet lesz nem feltétlenül földhözragadtan elmesélve. Szeretnék a magyaroknak is adni valamit, gondolkoztam egy magyar képregény alkotásán, mindig is úgy éreztem, hogy a betyár-időszak, Rúzsa Sándor stb... jó témája lenne egy Magyarországon játszódó western-nek. Kisfilmek talán. Ötlet mindig lesz, csak pénz meg idő nem. :)

RANDOMKULT: KÖSZÖNÖM A FANTASZTIKUS LEHETŐSÉGET ÉS SOK SIKERT KÍVÁNOK A JÖVŐBELI MUNKÁDHOZ!
TOVÁBBÁ KÖSZÖNETTEL TARTOZOM AZ OLVASÓKNAK, HOGY KITARTOTTAK A RANDOMKULT - Énképtár INTERJÚSOROZAT MELLETT! MÉG IDÉN TÖBB IZGALMAS BESZÉLGETÉS VÁRJA A KEDVES ÉRDEKLŐDŐKET.
ADDIG IS LÁTOGASSATOK EL A FREE FANTASY COMICS OLDALÁRA ÉS BÖNGÉSSZETEK A NAGYSZERŰ KÉPREGÉNYEK KÖZÖTT!


A bejegyzés trackback címe:

https://randomkult.blog.hu/api/trackback/id/tr568822194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása