AZ ALKOTÓ SZÁNDÉK DICSÉRETE - Szujó Norbert blogja

RANDOMKULT

FANTASZTIKUS TÖRTÉNETEK KÉT GENERÁCIÓJA

Amazing Stories (1985) s01e01; Amazing Stories (2020) s01e01

2020. június 12. - Szujó Norbert

Randomkult új sorozatában különböző (első sorban angol-szász nyelvterületről származó) fantasztikus antológia-sorozatok egy-egy epizódját mutatom be.

Célom az, hogy legalább kis mértékben átadjam ezeknek a csodálatos, önállóan is értelmezhető történeteknek a varázsát és kedvet hozzak másoknak is a bemutatott sorozatok megnézésére.
De vigyázat! Könnyen úgy járhatsz, mint én, hogy végérvényesen magával ragad ez a fantasztikusan színes és páratlan univerzum. Ez esetben egy élethosszig tartó kalandra kell felkészülnöd! A sci-fi, fantasy, horror, thriller és egyéb témájú antológiasorozatoknak gyakorlatilag a televíziózás hajnala óta szakadatlan történelmük van. Ha mondanak valamit neked azok a címek, hogy Alkonyzóna, Végtelen határok, Mesék a kriptából, akkor tudod, miről beszélek, de csak a jéghegy csúcsát látod! Igyekszem majd, hogy minél többet megismertessek ezekből a fantasztikus történetekből. Távlati célokat nem tűzök ki: már most látom, hogy amíg élek, nézni fogok ilyen sorozatokat, ezért nincs kizárva, hogy ez a sorozat is folytatódni fog, amíg csak bírom szusszal. Alapanyag van bőven: a folyamatosan bővülő kis lista, amit magamnak összeállítottam, több mint ezerötszáz epizódot tartalmaz.

Reneszánszát éljük az antológiasorozatoknak (kihangsúlyozom, hogy ez alatt most a történet/epizód-koncepciót értem – az Amerikai Horror Story-val és társaival egyelőre nem foglalkozom): 2019-ben indult útjára a Creepshow és a The Twillight Zone új szériája, 2020-ban pedig egy olyan sorozat éledt fel, aminek az első epizódja születésem évében, 1985-ben látott napvilágot.

amalogo.jpgA cikksorozat első  epizódja stílusosan kétszeres hosszúságú: az eredeti Amazing Stories legelső, és a 2020-ban újraindult Amazing Stories legelső epizódját mutatom most be.

Amazing Stories (1985)
s01e01

Ghost Train (Szellemvonat)

Rendező: Steven Spielberg
Író: Steven Spielberg, Joshua Brand, John Falsey, Frank Deese

Szereplők: Robert Blossom († 2011) Scott Paulin, Gail Edwards, Lukas Haas

A Steven Spielberg nevével fémjelzett Amazing Stories 1985-ben indult útjára és két évadon át futott, negyvenöt epizóddal. A sorozat címe nem véletlenül kapta egy 1926-tól lényegében napjainkban is létező magazin nevét: Spielberg maga gyermekkorában találkozhatott az akkorra már megsárgult lapokkal, amin lenyűgöző fantasztikus történetek futottak. Valószínűleg ugyanezt az élményt akarta átültetni a sorozatba: egy epizódról-epizódra kalandos, néha humoros, esetleg hátborzongató, de mindenképpen ámulatba ejtő sci-fi és fantasy történeteket bemutató filmsorozatot álmodott meg. Egyébként maga Spielberg (aki ekkor már olyan opuszokat tudhatott a filmográfiáján, mint a Harmadik típusú találkozások, az E.T. – A földönkívüli és két Indiana Jones) csak két epizódot rendezett a sorozatba, valamint a neve alatt jelent meg egy egész estés Amazing Stories film, ami a sorozatból válogat.

Lehet, hogy most azt hiszed, hogy nem láttad a sorozatot, de ha rémlik egy intro, amiben egy idős sámán a tábortűz mellett elmondott meséje fantasztikus (ma már megmosolyogtató) CGI-kel elevenedik meg, akkor hozzám hasonlóan eltölthet a déjà vu érzése.

ghost_train_1.jpgghost_train_3.jpg

Az elő rész címe Ghost Train, azaz Szellemvonat. Egy átlagos amerikai család (apa, anya, kisfiú) új házba költözik, a talán nem festői szépségű, de mindenképpen szép és egészséges, vidéki táj kellős közepére. Csatlakozik hozzájuk a nagyapa, aki bár örül, hogy szerettei társaságában töltheti utolsó éveit, már a házat először megpillantva furcsa szorongás keríti hatalmába. A nagyapjára csodálattal felnéző, kíváncsi természetű kisfiú rákérdez ennek okára, és kiderül ,hogy egy szörnyű múltbéli tragédia emléke a felelős. Évekkel ezelőtt, az idős férfi gyerekkorában egy iszonyatos tragédia, egy vonatszerencsétlengés történt, és a kisiklott vonat pályája éppen ezen a helyen futott: egészen pontosan az újonnan épült családi házon keresztül. Sokaknak már ennyi is elég lenne a nyugtalanságra, de a nagypapa továbbmegy. Szerinte hamarosan, a tragédia évfordulóján a vonat visszatér, egyenesen a túlvilágból, hogy felvegye utolsó utasát: egy kisfiút, aki akkor szemtanúja volt az eseményeknek.

Mivel a házat nem lehet áthelyezni, a nagypapa legalább annyit szeretne elérni, hogy amikor a fantasztikus esemény bekövetkezik, az érintett épületszárnyban ne tartózkodjon senki. Ám ahogyan az várható, senki nem hisz az öregnek, orvost hívnak hozzá, aki nagyvonalúan leszedálja Őt. Így a család legfiatalabb tagján múlik, hogy bekövetkezik-e a megjósolt esemény, és a visszatérő szellemvonat fel tudja-e venni utolsó utasát: saját nagyapját, akitől ezzel örökre el kellene válnia.

A történet kicsit komor, misztikus, de összességében elragadó és  még némi humor is szorult bele. Egy új sorozat nyitóepizódjaként fantasztikus élményt nyújthatott. Lényegében az egész epizódot a kisfiú és nagyapja kapcsolata tartja mozgásban, így a két színésznek kell elvinnie a vállán a produkciót, ami sikerül is nekik. Az idős férfit Roberts Blossom alakítja, akinek a pályafutása 1958-tól a kilencvenes évek végéig tartott (a színész sajnos 2011-ben elhunyt), és majd' hatvan címet számlál, ám sokan biztosan csak a Reszkessetek betörők szomszéd bácsijaként ismerik. Érdemes utánanézni más alakításainak is. Itt már hatvanegy évesen tisztességgel hozza a sokat látott nagyapa szerepét. A kisfiút alakító Lukas Haas ma már díjnyertes színész, az akkori közönség leginkább a Kis szemtanú Samueljeként emlékezhetett rá. Később viszont feltűnt egy másik híres antológiasorozatban, amiről itt még sokszor lesz szó. A gyerekszínész alakítása megkapó. A szüleit játszó Scott Paulin és Gail Edwards ugyan kevesebb teret kaptak, de karakterüket jól hozzák. A sorozat látványvilága általánosságban lenyűgöző (persze nem minden epizódban), a nyitóepizód pedig, ha belegondolunk, hogy ezt akkor milyen készüléken nézte a család, betekintést ad ebbe. Zárójelente fantasztikus.

ghost_train_2.jpgA Ghost Train generációk kapcsolatáról, a látásmódok különbözőségéről szól és arról, hogy a gyermek, aki egykor mi voltunk, életünk végén visszatérhet, hogy támogasson minket. Ezért fontos, hogy ápoljuk és ne elfojtsuk a bennünk élő gyermeket.

Amazing Stories (2020)
s01e01

The Cellar (A pince)

Rendező: Chris Long
Író: Edward Kitsis, Adam Horovitz, Jessica Sharzer, Chinika Hodge

Szereplők: Dylan O'Brien (II), Victroria Pedretti, Micah Stock, Sasha Alexander, Gabriel Olds

A Steven Spielberg nevével fémjelzett Amazing Stories második sorozata 2020-ban indult és az első évada öt részes lett. A koncepció azonos, de jelentős különbség, hogy az epizódok ötven percesek, míg az eredeti szériára a harminc perces játékidő volt jellemző.

Az első rész címe The Cellar (A pince). Sam, bátyjával egy régi házat újítanak fel éppen, amikor hatalmas vihar kerekedik és a ház pincéjében valamiféle furcsa légköri jelenséget tapasztaló Sam valahogyan átkerül a száz évvel korábbi múltba, 1919-be. Miközben a fiú próbál rájönni, mi is történt vele, a XX. század eleji Egyesült Államok társadalmi viszonyai is megnehezítik a dolgát és a szerelem is megtalálja.

the_cellar_1.jpgBár a történet alapját és stílusát tekintve talán jobban hasonlít a klasszikus széria Alamo Jobe című epizódjára, egyértelműen párba állítható az 1985-ös nyitóepizóddal. Témája  a generációk látásmódjának különbözősége és az általános emberi értékek kortalansága. Ahogyan a gyermeki kíváncsiságot, egy élet tapasztalatát, úgy a szerelmet sem törölhetik el társadalmi elvárások. A nagyszerű (A Hill-ház szellemében már bizonyító) fiatal színésznő, Victoria Pedretti által alakított Evelin Porter csonka családja (édesanyjával él együtt, akinek hálátlan szerepét Sasha Alexander rutinosan hozza) rossz anyagi helyzete miatt kényszerülne érdekházasságba, amikor megismerkedik a jövőből pottyant férfival, aki nem csak hogy megérti a fiatalok lelkivilágát, de a nemi egyenjogúságban is hisz. A társadalmi érzékenység jellemző a filmre. Amikor a lány megkérdezi, hogy a jövőben (azaz most) egyenjogúak-e a fekete amerikaiak a fehérekkel, akkor a srác válasza egy bizakodó "Dolgozunk rajta". Sam testvére azonos nevű párjával gyermeket nevelnek. Az ilyen apróságok nem csak 1919-es viszonyokkal, de az elődszéria megjelenésének évében megszokottakkal is érezhetően kontrasztot alkotnak. Emellett a sorozat (bár üzenetei mindenképpen direktek és szájbarágósak) nem mond ítéletet, azaz nem "a régen minden jobb volt", avagy "ma felvilágosultabbak vagyunk" eszméket szajkózza, csak kiemel mozzanatokat a különböző korok és generációk társadalmi életéből és két fiatal szemszögéből mutatja be azokat. Sam, akit az Útvesztőben fiatal felnőtté érő Dylan O'Brien alakít, internetes társkeresőkön keresi a "Nagy Őt", miközben valójában a saját helyét nem találja a világban, Evelin szabadságra vágyik, amelyben kiteljesedhet. Kettejük sorsközössége a történet mozgatórugója.the_cellar_2.jpg

De azért nézünk Amazing Stories epizódokat, hogy fantasztikus és meghökkentő történeteket lássunk. Nos, bár ahogyan az az időutazós történetekre sokszor jellemző, a tudományos-fantasztikus logikát beáldozzák az alkotók a kaland oltárán (olyannyira, hogy a végére a kamu tudományos félmagyarázat is fölöslegesnek hat), szerencsére így is egy élvezhető, sodró lendületű, misztikus családi filmet kapunk, kellemesen megható lezárással. Igazából annyira spielbergi a történet, hogy tényleg azt hittem, Ő is írta. Az epizódot a sorozatokon edződött Chris Long dirigálta, és korrekten össze is rakta. A forgatókönyv inkább mesél, mint magyaráz, de pont ettől a sorozattól én nem is várok mást. A látvány itt a díszletekben és a kosztümökben kimerül, azok viszont szemnek igen kellemesek. A szesztilalom korabeli Amerika utcái és füstös lokáljai, titkos jazz-barlangjai, városi és vidéki élete bár csak rövid jelentekben, de élettel telve jelennek meg előttünk. Egyébként bizonyos szempontból "régi vágású" a rész, ami kifejezetten jól is áll neki. Alapvetően nyitóepizódnak szuper, a nagy előd árnyékában kissé elhalványul, bár érezhető benne az elmúlt évtizedek filmes szakmai tapasztalata. Hogy maga a sorozat összességében milyen képet fog mutatni, azt még nem tudom, de sejthetően lesz, akinek nem tetszik majd, hogy a történetek folyamatosan sulykolják a társadalmi mondanivalójukat. 

De kérdem én, miért baj az, ha egy mai sorozat a mai nézőkhöz szól, másról, másképp üzenve nekik, miközben a lényeg megmarad: a gyermeki rácsodálkozás a végtelen égbolt csodáira? Ahogyan az 1985-ös Amazing Stories intrójában a bölcs vadász meséjét hallgató fiatalok, majd a vibráló képernyőjű TV-t körülülő család, úgy most mi, egy másféle közönség vagyunk. Mi talán ritkábban ülünk tábortűz mellé, ritkábban kapcsolódunk ki más generációk társaságában, de mégis összeköt minket elődeinkkel és kortársainkkal a mese  és a bennünk élő gyermek, aki azt átéli.

Köszönöm, hogy velem tartottatok! Hamarosan jelentkezem a cikksorozat új részével, egy sokkal régebbi sorozat egy epizódjának bemutatásával.

A bejegyzés trackback címe:

https://randomkult.blog.hu/api/trackback/id/tr9015678628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása